Rektoren, Wenche Lien, sier til Universitetet i Stavanger at de ansatte ved skolen er motivert for å jobbe med inkludering. - Opplegget er midt i blinken.
"Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis" skal bidra til inkludering av barn og unge, og hvordan barna kan få den hjelpen de trenger - om de går i barnehage, grunnskole eller i videregående skole.
Les hele saken fra Universitetet i Stavanger her.
Gode refleksjoner
Sande-rektoren skryter av opplegget på mange vis, og setter pris på at det byr både på teori og praksis og fører til pedagogisk refleksjon.
– I skolens terminologi er spesialundervisning et snevert område, men dette med inkluderende praksis treffer hele skolesamfunnet, sier Heidi Staurheim til Universitetet i Stavanger. Hun er seksjonsleder for PP-tjenesten i Vestfold og Telemark fylkeskommune.
Valgt inkluderende praksis
I stortingsmeldingen som gjelder for 2019-2020, Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO varslet regjeringen et kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis.
Ordningen skal bidra til å bygge grunnleggende kompetanse for å ivareta inkludering og tilrettelegging i tråd med målsettingene for kompetanseløftet. Fylkeskommunen og videregående opplæring inngår i målgruppen for kompetanseløftet, også de yrkesforberedende programmene.
- Vestfold og Telemark fylkeskommune er med i pulje 1 i Kompetanseløftet og har gått i partnerskap med Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger. Vi har valgt å ha fokus på inkluderende praksis, forteller Staurheim, og skryter av Sande-skolen som jobber så godt med kompetanseløftet.