Kulturministeren åpnet årets Marked for Musikk

Tilhørere i konsertsal
Marked for Musikk har i år svært god oppslutning. Foto: Erik Brandsborg/Kulturtanken

Av:

Kristine Mellefoss

Publisert:

25.10.2022

Oppdatert:

28.10.2022 kl.13.05

Tirsdag formiddag åpnet kultur- og likestillingsminister, Anette Trettebergstuen, Marked for Musikk 2022.

Kulturministeren understreket for utøvere, konsertarrangører og barn i salen at kultur skal være tilgjengelig for barn og unge over hele landet, og at Marked for Musikk er en viktig arena som bidrar til dette.  

- Alle barn og unge skal ha tilgang til kultur, uansett hvem du er, hvor du bor og hvor tykk lommebok foreldrene dine har. Det er urettferdig dersom det bare er de som bor i de store byene, eller de som har foreldre med mye penger, som får oppleve de kule konsertene. Jeg kan derfor ikke tenke meg et bedre sted å være enn akkurat her i dag. Marked for Musikk er Norges største visningsarena og en viktig møteplass som bidrar til å opprettholde et godt kulturtilbud for barn og unge over hele landet, kultur- og likestillingsminister, sa Anette Trettebergstuen.

Les mer om Marked for Musikk her.
Program for Marked for Musikk 2022 finner du her.  

Norges største visningsarena
Marked for Musikk arrangeres av Vestfold og Telemark fylkeskommune og Larvik kommune, med Kulturtanken som samarbeidspartner. Arrangementet er Norges største arena for fremvisning av profesjonelle konserter for barn og ungdom. Publikum består av konsertarrangører fra hele Norge på jakt etter gode konserter til sine unge publikummere. Målsettingen er å bidra til at flere barn og unge i Norge skal få oppleve konserter av høy kvalitet.  

En anerkjennelse av visningsarenaene
For arrangørene var det en hyggelig anerkjennelse at kultur- og likestillingsministeren prioriterte å åpne årets arrangement.

- Marked for Musikk har i år svært god oppslutning fra hele landet. At kultur- og likestillingsministeren åpnet årets arrangement og at visningsarenaene fra og med i år har fått midler over statsbudsjettet via Kulturtanken, er en stor anerkjennelse av betydningen visningsarenaene har fått. Vår jobb er å løfte frem gode produksjoner for barn og unge slik at arrangører kan plukke fra øverste hylle. Det kommer barn og unge over hele landet til gode. I tillegg har Marked for Musikk blitt en svært viktig møteplass for nettverksbygging og faglig påfyll, sier prosjektleder, Natasha Peevor-Johnson.

Arrangeres for trettende gang
Marked for Musikk arrangeres i år for 13. gang. Arrangementet foregår på Bølgen kulturhus og Sliperiet kulturverksted i Larvik fra tirsdag 25. oktober til torsdag 27. oktober. I løpet av tre dager vil konsertarrangører fra Den kulturelle skolesekken, kulturhus, festivaler og bibliotek få se evaluere og finne konserter tilpasset sitt unge publikum.