Første fase av utrullingen av de elektriske bysyklene er nå i gang. I første omgang blir 130 sykler fordelt på 32 parkeringssoner i Porsgrunn og Skien.
- Vi er spent på hvordan disse syklene blir tatt imot og håper mange vil ta de i bruk, sier Trond Myhre, seksjonsleder for kollektiv og mobilitet.
Før sommeren vil antallet bysykler bli økt slik at det totalt vil være 250 elsykler tilgjengelig innen sommerferien.
- Denne ordningen finansieres med statlige midler fra belønningsavtalen og er et prosjekt i bypakka, sier fylkesordfører Terje Riis-Johansen. En bysykkelordning vil gjøre sykkel mer tilgjengelig for flere brukergrupper og ulike typer reiser i regionen. Sykkel kan erstatte korte bilturer, mens lengre bilturer kan erstattes ved å kombinere kollektivtransport og sykkel.
Parkeringssoner
For å holde orden i bybildet er det egne parkeringssoner for syklene. Sonene er lagt til knutepunkt og sentrale områder hvor mange ferdes. I appen er sonene markert inn på et kart, og der får man også informasjon om hvor mange sykler som er ledig i de ulike parkeringssonene, samt hvor mye batteritid det er igjen på hver enkelt sykkel.
Parkeringssonene er merket med informasjonsskilt som synliggjør hvor parkeringssonene er. Noen soner er også merket opp på bakken.
Batteribytte
De gule syklene må parkeres i en parkeringssone for å avslutte leietiden, men det er ingen ladestasjon der da det er lagt opp til en egen ordning for å bytte batteriene når det er lite strøm igjen.
Fulladet batteri skal gi en rekkevidde på mer enn 50 km.
Ordningen med de elektriske bysyklene er en del av kollektivtilbudet til Farte som ligger under Vestfold og Telemark fylkeskommune.