Sommerles fikk prestisjepris

I 2021 deltok hele 164 000 barn på Sommerles.no. Nå har lesekampanjen fått pris (illustrasjonsfoto) Foto: Getty/Raul Mellado

Av:

Frank Tindvik

Publisert:

22.11.2021

Oppdatert:

22.11.2021 kl.08.42

Sommerles.no er hele Norges digitale lesekampanje for barn, og ble etablert i Vestfold i 2014. Nylig fikk den populære lesekampanjen NBU-prisen – som går til en person eller institusjon som har utført et prisverdig arbeid for barne- og ungdomslitteraturen i Norge.

Sommerles.no har vært en stor suksess gjennom flere år, og er en nasjonal, digital sommerlesekampanje i regi av bibliotekene. Sommerles varer fra 1. juni til 31. august hvert år, og er for alle 1.-7. klassinger. I år deltok rekordmange 164 000 barn. Nå har altså Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere (NBU) tildelt Sommerles årets NBU-pris.

Her mottar Pernilla Hjermann (t.h.) og Tale Bergan ved Vestfold og Telemark fylkesbibliotek NBU-prisen 2021 på vegne av Sommerles. Prisen er et verk av billedkunstner og forfatter Eli Hovdenak, og ble delt ut av NBU-leder Alexander Løken. Foto: NBU

Viser at lesing er gøy

- Vi må gi barna gode lesevaner. Og da må det fokuseres på leselyst. Å vise den oppvoksende generasjonen at lesing er gøy. Sommerles har gjort en forbilledlig innsats i flere år, og med NBU-prisen takker norske barnebokforfattere for det gode og viktige arbeidet, uttaler sier leder i NBU, Alexander Løken.

Det er stor oppslutning om Sommerles i kommuner og biblioteker over hele landet, og målet er å bidra til økt leselyst og lesekompetanse for alle barn. Lesekampanjen har blitt en nasjonal suksess ved å bruke elementer fra dataspill for å motivere til lesing. Nasjonal prosjektleder for Sommerles, Siri Haga Torgersen ved fylkesbiblioteket i Vestfold og Telemark fylkeskommune, er glad over prisen.

Sommerlesuniverset er bygget opp rundt de to karakterene Astrid og Asbjørn, som hvert år drar ut på nye eventyr på oppdrag fra gudekongen Odin. I årets fortelling reiste de flere hundre år tilbake i tid til regnskogen i Sør- og Mellom-Amerika.

- Å få denne anerkjennelsen fra barne- og ungdomsbokforfatterne er helt fantastisk! Tusen takk til juryen, og til alle der ute som heier på oss, lærere, foreldre og politikere. Men ikke minst må vi takke alle dere der ute i bibliotekene som hvert år jobber iherdig for å få barna til å oppleve leseglede gjennom Sommerles. Tusen takk, denne prisen deler vi med dere alle - for uten dere hadde det ikke vært noen Sommerles, sier hun.

Stolt over Sommerles

At en fylkeskommune har utviklet en nasjonal kampanje for alle barn er ingen selvfølge, og Sommerles hadde neppe eksistert uten fylkespolitikernes vilje til satsing. Maja Foss Five, leder for hovedutvalget kultur, folkehelse, tannhelse og idrett, er stolt.

- Jeg er utrolig stolt av Sommerles og den fantastiske lesekampanjen Sommerles har blitt. Hver sommer inviteres tusenvis av barn inn i en egen verden med lesetips, konkurranser, oppgaver, Sommerles sine helt egne spennende og aktuelle historier om Asbjørn og Astrid, og ikke minst til å lese, lese, lese! Og i år ble over 2,3 millioner bøker lest. Wow! Gratulerer så mye til Sommeles med en svært så velfortjent pris, uttaler hun.

 

Utdrag fra NBUs begrunnelse:

I det norske litteraturmiljøet snakkes det mye om å skape lesere. Vi snakker om å knekke lesekoden, og vi snakker ikke minst om lystlesing.

Vi barne- og ungdomsbokforfattere, vi er godt kjent med disse begrepene. Det er mye dette vi driver med – vi skriver, og vi turnerer, for å skape lesere og vekke leselyst. (…) Litteraturen er, som vi vet, i hard konkurranse med andre medier om folks tid. Så hvordan hevder vi oss denne kampen? Lesing og litteratur må være lystbetont. Mengdetrening knekker kanskje lesekoden, men det er lystlesing som skaper lesere.

Årets vinner av NBU-prisen har lystlesing som aller største fokus. Vinnerens har som mål å få så mange barn som mulig til å oppleve glede og mestring i møte med litteraturen – gjennom hele sommerferien. (…)

Vinneren bruker konseptet gamification for å gjøre lesing spennende, der barna får XP for å lese og kan hente premier på biblioteket når de går opp i level. (…) På toppen av det hele viser forskning at kampanjer som denne i stor grad er med på å hindre at barns lesing svekkes gjennom sommerferien – tvert imot sier mange lærere at barna som deltar, kommer tilbake på høsten og leser bedre enn de gjorde før sommeren.

 

Les mer om Sommerles her

Følg Sommerles på Facebook