Sommerlesing er viktig for barna

Pernilla Slotte Hjermann er nasjonal prosjektleder for Sommerles.no og rådgiver i fylkeskommunen. Foto: Marita Nilsen / Vestfold og Telemark fylkeskommune

Av:

Charlotte N. Erikstad

Publisert:

01.06.2020

Oppdatert:

01.06.2020

Nå er det igjen klart for Sommerles.no, og fra 1. juni kan alle barn i Vestfold og Telemark være med på hele Norges digitale lesekampanje. Forskning viser at det å lese gjennom sommeren er svært viktig for barnas lesekompetanse.

Sommerles.no har vært en stor suksess gjennom flere år. I fjor deltok over 130 000 barn i Norge, og i år er målet å nå ut til enda flere, også til barn med et annet morsmål enn norsk. Derfor er informasjon til foreldre om kampanjen oversatt til 12 språk, i tillegg til bokmål, nynorsk og engelsk. 

Sommerles.no varer fra 1. juni til 31. august hvert år, og er for alle 1.-7. klassinger. Barn kan sammen med sine foreldre lage seg en profil på nettsiden www.sommerles.no. Her kan de registrere alt de leser og få poeng for hver leste side. Det vanker premier som kan hentes på de lokale bibliotekene. 

- Barna synes det er gøy å være med på Sommerles.no. Dessuten er lesekampanjen viktig for å øke lesekompetansen gjennom sommeren, en periode der den vanligvis svekkes. Jeg oppfordrer barn til å lese bøker, tegneserier og annet lesestoff som engasjerer i sommer, og håper mange foreldre lar barna bli med på Sommerles.no, sier Pernilla Slotte Hjermann. 

Hun er nasjonal prosjektleder for Sommerles.no og rådgiver i Vestfold og Telemark fylkeskommune. Sommerles.no startet i Vestfold i 2014 og 1 497 barn deltok. Antallet barn som deltar har økt hvert år, og i fjor var 130 000 barn fra hele landet med. Målet i år er å slå rekorden og motivere enda flere barn til å lese bøker i sommer. 

Også for barn som strever med lesing

I år er det et ekstra fokus på å få med alle, også barn som av ulike grunner strever med lesingen og barn med et annet morsmål enn norsk.

- Forskning viser at sommerlesing er viktig for at barna skal klare å opprettholde lesekompetansen gjennom sommeren. Barn som ikke leser, risikere å falle tilbake inntil tre måneder i sin lesekompetanse. Når vi vet hvor viktig lesekompetanse er for å utjevne forskjeller i samfunnet, er vi veldig glade over at 130 000 barn i fjor deltok på Sommerles.no, sier Pernilla.

- Samtidig slår forskerne fast at vi tidligere år ikke har nådd godt nok ut til de barna som av ulike grunner strever litt med lesing. Derfor har vi hatt et ekstra fokus på det i år, og har sørget for at både nettsiden og sommerlesfortellingen er lettlest, uten lange og vanskelige setninger. Dessuten finnes fortellingen som lydfil.

Informasjon til foreldre om Sommerles.no er oversatt til 12 språk, slik at ikke språk bli en barriere for å spre kunnskapen om hva Sommerles.no er, og hvorfor det er viktig å være med. Nettsiden er også laget i tre versjoner – bokmål, nynorsk og engelsk.

Det er Møreforskning Molde som forsket på Sommerles.no i 2018-2019, og som kunne slå fast at den digitale lesekampanjen gjør barna bedre rustet til skolen og lesing etter ferien. 

Slik fungerer Sommerles.no

  • For å komme i gang, lager barna lager en egen profil på www.sommerles.no (med foresattes godkjenning). Her registrerer de bøker de leser gjennom sommeren og får poeng for leste sider. De får også lesetips.
  • Underveis får barna digitale trofeer og etter hvert har de samlet nok poeng (XP) til å få fysiske premier. Disse kan hentes på bibliotekene i Vestfold og Telemark. 
  • Barna får også tilgang på en spesialskrevet fortelling av forfatter Mari Moen Holsve. Nye kapitler legges ut på Sommerles.no gjennom sommeren. 
  • Sommerles.no er for alle: superlesere, gode lesere, middels gode lesere, men også de som trenger litt hjelp eller bare er i ferd med å lære seg lese. Man får poeng både for å lese selv, men også om man blir lest for eller lytter på lydbøker.

Emneord:

Fylkesbibliotek