Stor stas da SVGS-nybygg åpnet

Robert Omarssen, John-Martin Vivelid og Linn Strøm er elever fra Restaurant og matfag som laget nydelig tapas til nybyggåpningen. Her med lærer Terje Nalum Pedersen. Foto: Kristin Berge
Robert Omarssen, John-Martin Vivelid og Linn Strøm, elever fra Restaurant og matfag, hadde laget nydelig tapas til nybyggåpningen. Her med lærer Terje Nalum Pedersen. Foto: Foto: Kristin Berge

Av:

Kristin Berge

Publisert:

01.10.2021

Oppdatert:

01.10.2021 kl.17.03

De fikk overta i mai og i hele høst har elever og lærere brukt nybygget på Sandefjord videregående skole. - Et sted for samspill og kompetanseheving, sier rektor Harald Møller.

- Gode, fleksible rom gjør det mulig å oppfylle Fagfornyelsen, som legger vekt på kompetanse inn i framtida. Her håper vi det blir samarbeid på tvers av fag og trinn, sa han og takket Vestfold og Telemark fylkeskommune som satser på framtida.

Stor bevilgning

Det var Mette Kalve (Ap) som fikk æren av å klippe snora til nye klasserom, grupperom, spesialrom, personalrom og gode, fleksible fellesarealer fordelt på 3200 kvadratmeter. Kalve er leder for hovedutvalg for utdanning og kompetanse, og utbygging og rehabilitering av Sandefjord videregående skole (Svgs) er det største prosjektet hun har vært med å vedta.

Mette Kalve er leder for Hovedutvalg for utdanning og kompetanse. Hun fikk æren av å foreta den offisielle åpningen av nybygget på SVGS.

Skolen er den største i landet, og om den ikke er den eldste, så er i alle fall bygningsmassen fra midten av 1950-tallet. Hele skolen skal rehabiliteres og stå klart i januar 2023, men nybygget er klart og er allerede i bruk for elever på Helse og oppvekst.  

«- Gode, fleksible rom gjør det mulig å oppfylle Fagfornyelsen»

- Harald Møller

Krevende tid

Byggingen av dette nye bygget har gått ganske bra, for i perioder har det vært få elever og lærer her. Men framover er det ingen som kommer til å gå klar. Det har vært og blir en lang byggeprosess, med mye flytting ut og inn av brakker. Men med godt samspill, skal det gå, sa Hanne M. Jacobsen Lund i sin åpningstale. Hun er prosjektleder på vegne av Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Fine elev-bidrag 

Silje Torp og Maria Rødne Hansen går på Helse og oppvekst og trives i de nye skolelokalene.

Det ble en liten festdag på Sandefjord videregående på åpningsdagen, som mange elever bidro til.
Restaurant og matfag bød på nydelig tapas og marsipankake, elever fra Musikk, dans og drama bød på musikalske innslag, mens elever fra Helse og oppvekst sto for omvisning av gjestene som i hovedsak kom fra fylkeskommunen og Veidekke. Sofie Torp og Maria Rødne Hansen går på Helse og oppvekst og demonstrerte frisering.

Miljøprofil

Når rehabiliteringen blir ferdig har skolens 2 050 elever 400 ansatte omkring 40 000 kvadratmeter å boltre seg på. Rehabiliteringen gir 20 prosent energibesparelse og nybygget er i massiv tre.
- Konstruksjonen i nybygget er det mest synlige miljøtiltaket, men det er jo ikke alt som syns, slik som nytt ventilasjonsanlegg, sier Jacobsen Lund. Hun legger til at totalentreprenøren Veidekke holder budsjettet og tidsfrister. De utfører arbeidet med fossilfri byggeplass og en avfallssorteringsgrad på minimum 95 prosent. Det totale budsjettet for nybygg og rehabilitering er 605 millioner kroner.

Regna «spisst»

Synnøve Aashildrød, Kajsa Venås Engebretsen, Sunniva Halstensen er elever på Helse og oppvekst. Her viser de fine øvingsrom til Lars Hjertås, Harald Møller, Hanne M. Jacobsen Lund og Helge Galdal. Foto: Kristin Berge

 

- På dette prosjektet har vi regna «spisst», uttrykte Lars N. Hjertås, distriktsleder i Veidekke Entreprenør AS, Vestfold og Telemark.
- Vi synes det er morsomt å samarbeide med en så solid samarbeidspartner som Vestfold og Telemark fylkeskommune, og gleder oss til resten av rehabiliteringen, sa han.

Les mer om rehabilitering og bygging på Sandefjord videregående skole her

Fakta om nybygget

  • Spesialrom for skolens Helse- og oppvekstavdeling
  • To store fleksirom som gir andre muligheter enn tradisjonelle klasserom
  • Tradisjonelle klasserom og grupperom
  • Personalrom for de som er i bygget
  • Arbeidsrom for lærere
  • Fellesarealer og sosiale soner
  • God infrastruktur for moderne kommunikasjonsteknologi i alle rom