Fortell om deg selv, Are!
Jeg var ferdig utdannet lærer i 1997, men begynte så smått å undervise ved siden av studiene fra 1992. Siden den gang har jeg mer eller mindre vært i fylkeskommunen, og har bred erfaring med både ungdom og voksne.
Hva er viktig for deg i jobben?
At elevene blir fornøyde, og timene er gode. Det er ikke en oppskrift på hvordan en time blir vellykket, det er mye som spiller inn. En lærer må ha evnen til å tilpasse timen, og justere underveis for å få ting til å fungere. Det er også viktig for meg å ha gode kolleger å samarbeide med, særlig i norskfagene, hvor vi jobber i «faglag». Da møtes noen av lærerne på trinnet for å planlegge og vurdere. Det er gode møter, og sikrer at elevene blir behandlet likt.
Hva jobber du med i fylkeskommunen?
Jeg er kontaktlærer og underviser i norsk, historie, samfunnskunnskap, politikk og menneskerettigheter. Det stortrives jeg med! Jeg følger elevene i tre år, da blir jeg godt kjent med dem. Kontakten med elevene har stor verdi. Jeg bidrar til å sette dem i stand til å mestre livet og delta i samfunnet, dette gjør jobben min meningsfull.
Hva betyr verdien «kompetanse» for deg»?
Å være lærer er en lang kompetansereise. Det handler om ulike former for kompetanse; fagkompetanse, samarbeidskompetanse, relasjonskompetanse, og vurderingskompetanse. Alt dette er med på å gjøre deg til en god lærer. Selv om utdanningen min er gammel er jeg ganske oppdatert fordi jeg jobber i skole – vi må oppdatere oss på det som skjer!