Regler og rettigheter

Regelverk

Ordensreglement

Hensikten med ordensreglementet er å gi elevene et trygt og godt læringsmiljø med tydelige rammer som fremmer god orden og atferd. Det skal bidra til at de utvikler kunnskap, holdninger og ferdigheter til å kunne mestre livene sine.

Ordensreglementet for videregående skoler i Vestfold og Telemark regulerer elevenes rettigheter og plikter som ikke er fastsatt i annet regelverk.

Ordensreglement

Oversettelser

Ordensreglement - engelsk

Ordensreglement - arabisk

Ordensreglement - persisk

Ordensreglement - somali

Ordensreglement - tigrinja

Fraværsreglement

Fraværsreglementet beskriver regelverk og håndtering av fravær i de videregående skolene i Vestfold og Telemark. I tillegg er formålet med reglementet å:

  • Motivere deg til jevn innsats
  • Forhindre skulk
  • Bidra til likebehandling av fravær, samt forutsigbarhet og trygghet
  • Bidra til at du mestrer livet
  • Forberede deg på regler som gjelder i arbeidslivet

Fraværsreglement

Lokal forskrift

Opplæringslova og forskrift til opplæringslova regulerer det meste av inntak til videregående skole og formidling til opplæring i bedrift. Lokal forskrift for inntak og formidling inneholder bestemmelser som gjelder kun for Vestfold og Telemark.

Gratis videregående opplæring

Læremidler

Du skal få alle nødvendige trykte og digitale læremidler av skolen. For eksempel vil det si at du skal få tilgang på PC og internett, lærebøker, artikler som brukes i undervisningen og lignende. I tillegg skal skolen ha tilgang på nødvendig utstyr. Dette gjelder også om du har krav på spesialundervisning.

Les mer om ordningen med elev-PC her.

Skoleturer

Dersom en tur er en del av opplæringen skal kostnadene i utgangspunktet dekkes av fylkeskommunen. Skoleeier vil da være ansvarlig for organisering og gjennomføring av turen. Skolen eller skoleeieren må konkret vurdere om turen er en del av opplæringen og foregår i skolens regi.

Momenter i en slik vurdering kan være om:

  • reisen foregår i skoletiden
  • turen er en del av opplæringen etter læreplanene for fag
  • lærere er med på turen og mottar lønn
  • det er utarbeidet regler for turen, med f.eks. sanksjoner for hjemsendelse
  • skoleeier er ansvarlig dersom det oppstår uhell
  • turen fremgår av skolens virksomhetsplan/årsplan
  • de som ikke er med på turen har et organisert opplæringstilbud

Listen er ikke uttømmende. Dersom et eller flere av momentene er til stede, kan turen ansees som en del av opplæringen og skal være gratis for elevene og foreldrene.

Dersom ingen av disse momentene er til stede, vil turen ikke ha noe med opplæringen å gjøre, og faller utenfor gratisprinsippet.

Frivillig betaling eller informasjon om kostnader i forkant er ikke avgjørende for om turer eller samlinger vurderes å være i skolens regi eller ikke.

Andre utgifter enn selve reisen:

  • Utgifter til mat og drikke dekkes normalt ikke av skolen og kan derfor pålegges elevene. Det forventes da at utgiftene ikke overstiger de utgiftene elevene normalt har til dette.
  • Hvis en tur delvis er lagt til skoletiden og delvis til fridager, kan skoleeier velge å ta betalt for den delen som foregår på fridager. En slik ordning forutsetter imidlertid at skoleeier legger til rette, med for eksempel transport, på en slik måte at det er et reelt alternativ å delta kun på skoledager. Skoleruta avgjør hva som er skoledager og hva som er fridager.

Les mer om gratisprinsippet for videregående opplæring i opplæringsloven § 3-1 (niende ledd), på vilbli.no og på udir.no.

Retningslinjer for enkeltfag

Kroppsøvingsfaget

"Gamle" Telemark fylkeskommune utarbeidet felles retningslinjer om hvilke vurderinger som bør gjøres i forkant av fritak for vurdering og/eller opplæring i kroppsøvingsfaget.

Retningslinjer for kroppsøvingsfaget, Telemark

Snakk med skolen din dersom du skal søke om fritak.

Sidemål

I noen tilfeller er det mulig å få fritak for vurdering og/eller opplæring i sidemål.

Snakk med skolen din dersom du skal søke om fritak.

Yrkesfaglig fordypning (YFF)

Yrkesfaglig fordypning (YFF) er faget hvor du som går på yrkesfaglige utdanningsprogram kan få erfaring med aktuelle lærefag, slik at du etter Vg2 skal ha et godt grunnlag for å velge det lærefaget som er mest aktuelt for deg.

Du får erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som er typiske for de yrkene utdanningsprogrammet kvalifiserer for.

Lik praksis

"Gamle" Telemark fylkeskommune utarbeidet en handlingsplan for å sikre lik praksis i faget. Tiltakene den legger frem er:

  • organisering av faget, herunder lokalt samarbeid og timetall for elever og lærere
  • innhold i faget - lokale læreplaner
  • vurdering
  • dokumentasjon

Handlingsplan for Yrkesfaglig fordypning, Telemark

I samarbeid med bedrift eller andre skoler kan du fordype deg i kompetansemålene på Vg3, og få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer yrket du er interessert i.

Kvaliteten på Yrkesfaglig fordypning er avhengig av ett tett samarbeid mellom skoleeier, skoleleder, lærere, bedrifter, opplæringskontorer og deg som elev.

Det kan derfor være mange aktører involvert og for at skolene og bedriftene skal kunne gjennomføre og samarbeide godt i yrkesfaglig fordypning, er det viktig å ha formelle samarbeidsavtaler, planer og dokumentasjon.

Dette må du vite om yrkesfaglig fordypning

Skoleskyss

Du kan ha rett til skoleskyss, og her finner du informasjon om vilkår og søking.

Rett til spesialundervisning

Du har rett til spesialundervisning hvis du ikke har eller kan få tilfredstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet. Det må dokumenteres med en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten.

Hva er spesialundervisning?

Spesialundervisning kan gjelde i ett eller flere enkeltfag, men det kan også gjelde hele opplæringa. Spesialundervisning kan gis på flere måte, f.eks. ved:

  • at du har andre opplæringsmål enn den ordinære læreplanen
  • at en lærer eller assistent følger deg særskilt i klassen
  • at opplæringa organiseres på en annen måte enn i ordinær klasse
  • at du får særskilt tilpasset utstyr

På bakgrunn av den sakkyndige vurderinga fatter skolen et enkeltvedtak om spesialundervisning. Dette enkeltvedtaket skal si noe om innhold, omfang og organisering av spesialundervisninga.

Spesialundervisning skal være tilpasset den enkeltes behov og kan være midlertidig. En eventuell overgang til ordinær opplæring skal sikres gjennom tett samarbeid mellom deg som elev og undervisningspersonalet.

Dersom det fattes et enkeltvedtak om spesialundervisning, plikter skolen også å lage en individuell opplæringsplan (IOP) for hvordan spesialundervisninga skal gjennomføres.

Mer om PPT.

Klage

Du har klagerett på enkeltvedtak etter forvaltningsloven og forskrift til opplæringslova. Et enkeltvedtak betyr at det er tatt en avgjørelse/fattet et vedtak som gjelder deg personlig.

På inntak

Dersom du mener at søknaden din ikke er behandlet i samsvar med opplæringsloven og gjeldende nasjonal og lokal forskrift, kan du klage på avgjørelsen.

Hvordan klage?

I klagen må du presisere:

  • hvilket vedtak du klager over
  • årsaken til at du klager
  • den eller de endringer du ønsker
  • eventuelle andre opplysninger som kan ha betydning for vurdering av klagen

Klagen må undertegnes og sendes til inntakskontoret som skal behandle den som førsteinstans. Dersom ikke klagen tas til følge vil den bli oversendt til Vestfold og Telemark fylkeskommunale klagenemnd for skolesaker eller Fylkesmannen i Telemark for å bli endelig behandlet (avhengig av klagens art).

Last opp eller send i posten

Du kan laste opp klagen som sikker, digital post via eDialog eller sende den til Vestfold og Telemark fylkeskommune, Inntakskontoret, PB 2844, 3702 Skien.

På standpunkt

Alle karakterer du får på vitnemålet er en standpunktkarakter og et enkeltvedtak. Dette gjelder både karakter i fag og karakter i orden og adferd. Det betyr at du har rett til å klage på karakteren om du mener den er feil.

Eksempler på dette kan være:

  • Dersom du mener karakteren ikke gjenspeiler kompetansen din ved avslutning av opplæringen
  • Formelle feil som f.eks at varsel om ikke vurdering (IV) ikke er gitt, eller ikke er sendt innen rimelig tid

Hvordan klage?

Før du klager bør du be faglærer/kontaktlærer om begrunnelse for karakteren.

Klagefristen er 10 dager. Dersom du innenfor tidsfristen på 10 dager ber om vurdering fra faglærer/kontaktlærer eller andre på skolen, vil fristen for innsending av klagen utsettes til du har fått tilbakemelding.

Kontakter du ikke skolen innen fristen på 10 dager vil klagen som hovedregel bli avvist.

Skriv så en klage som du sender til skolen din.

Klagen må inneholde:

  • Navn, klasse, fag og dato
  • Begrunnelse for klagen. Her må du prøve å være så konkret og saklig du kan
  • Andre opplysninger som er relevante for klagebehandlingen
På eksamen

Dersom du ønsker å klage på karakter på skriftlig eksamen må du henvende deg til skolen hvor du er elev. Her vil du få hjelp og veiledning til hvordan du skal klage.

Klagen vil bli sendt til en egen klagenemd. Klagenemden skal vurdere om den gitte karakteren er urimelig i forhold til eksamensprestasjonen. For at karakteren skal heves, er det ikke tilstrekkelig at besvarelsen kan virke noe strengt bedømt. Karakteren kan også senkes dersom klagenemden finner at den opprinnelige karakteren er urimelig god.

Det er viktig å være klar over at resultatet av klagen kan bli at karakteren endres opp, ned eller blir stående, og du kan ikke klage på den nye vurderingen.

På muntlig eksamen

Det er bare mulig å klage på formelle feil ved gjennomføringen av eksamen, og for at klagen skal tas til følge må det ha skjedd feil som kan ha hatt noe å si for resultatet på eksamen.

Eksempler på dette kan være:

  • spørsmål og/eller problemstillinger som ligger utenfor kompetansemålene i læreplanen for faget
  • for liten tid til eksaminasjonen i forhold til gjeldende regler
  • urimelige forstyrrelser under eksamen

Hvordan klage?

Ta kontakt med skolen. De vil veilede deg i hvordan klagen kan framsettes.
Skriv en klage hvor du begrunner hva og hvorfor du klager. Klagen skal sendes til den skolen hvor eksamen ble avholdt.

Hva skjer etter at du har sendt klagen til skolen?

Skolen ber først om en skriftlig uttalelse fra faglærer og sensor. Disse uttalelsene skal du få en kopi av. Sammen med en uttalelse fra rektor, sender skolen klagen videre til klageinstansen. Det er Vestfold og Telemark fylkeskommune som er klageinstans.

Fylkeskommunen vurderer alle innkomne fakta og vurderer disse opp mot gjeldende lover og forskrifter.

Medhold i klage

Dersom du får medhold i klage på muntlig eller muntlig/praktisk eksamen fag vil eksamen bli annullert. Det blir da bare standpunktkarakteren som kommer på vitnemålet.

Dersom du ønsker det, kan du gå opp til ny eksamen. Om du har vært oppe i et "trekkfag", vil du da få trukket et nytt fag.

Avslag på klage

Dersom du får avslag på klagen sendes vedtaket om dette til deg med kopi til skolen. Resultatet fra eksamen blir stående og kommer på vitnemålet. Du kan ikke klage på dette vedtaket.

Ønsker du å klage på realkompetansevurdering eller på avslag om voksenrett kan du lese om det her.

Oppdatert: 02.01.2020