Aviser & tidsskrifter

Foto: Pixabay.com

Papiraviser

På skolebiblioteket finner du bl.a. følgende papiraviser/tidsskrifter: Varden, Telemarksavisa, Aftenposten, Aktiv trening, Aftenposten Historie og Aftenposten Innsikt.

Digitale aviser og tidsskrifter

PressReader Gjennom skolens IP-adresse får du tilgang til PressReader, en nettressurs som gir tilgang til 7000 ulike aviser og magasiner fra hele verden.

Via PressReader får du for eksempel tilgang til:

Aftenposten

Dagbladet

Dagsavisen

To måter å få tilgang til PressReader på:

• Via PC: Besøk nettsiden PressReader.com mens du er på skolen. Siden du har Windows 10 på PC-en din, kan du også laste ned appen PressReader.
  • Last ned PressReader-appen på nettbrett eller mobiltelefon. Du må være logget på skolens nettverk for å kunne bruke tjenesten.

Besøker du PressReader mens du er på skolen (dvs. er koblet på nettverket til skolen) får du automatisk 7 dagers tilgang til alt innhold i PressReader. Etter 7 dager må tilgangen fornyes.

Avisarkiver

Atekst (Retriever) Gjennom skolens IP-adresse får du tilgang til Atekst. Atekst er et digitalt mediearkiv og gir deg tilgang til en rekke norske avisartikler, både riksdekkende aviser og lokalaviser. I tillegg får du også tilgang på en del tidsskrifter. Mange av kildene går tilbake til 1984 (VGs arkiv går helt tilbake til 1945).

Nasjonalbibliotekets arkiv Søk i millioner av norske aviser på nett. Inneholder både riksaviser og lokalaviser.

Publisert: 29.09.2020 Oppdatert: 17.11.2022 kl.12:32