Kildehenvisning

Foto: Pixabay.com

Når du har funnet pålitelige og relevante kilder (se Finne og vurdere kilder), er neste skritt å presentere informasjonen på rett måte i teksten din. Nedenfor finne du gode nettressurser til hvordan du viser til kilder underveis i oppgaven din samt hvordan du lager kildeliste (litteraturliste). Spør gjerne bibliotekar eller lærer om det er noe du lurer på.

Kildehenvisningshefte

Skolebiblioteket har utarbeidet et kildehenvisningshefte etter APA 6 utg. (fås på skolebiblioteket), et hefte etter APA 7 utg. vil også snart være tilgjengelig. (Det er ikke så mange forskjeller mellom APA 6. utg. og APA 7. utg., men noe er det.) APA-stilen brukes ved mange høgskoler og universitet, også ved Bamble vgs.

Gode nettressurser for kildehenvisning

Kildekompasset Hvordan du viser til kilder og hvordan du lager kildeliste. Velg enten APA 6. utg. eller APA 7. utg, men vær konsekvent.

Søk & Skriv  Hvordan du viser til kilder og hvordan du lager kildeliste. Velg enten APA 6. utg. eller APA 7. utg, men vær konsekvent.

Korleis skal ein referere? Fra nettsiden Søk & Skriv.

Videokurs om kildebruk

Laget av lærer Lars A. Sundøen ved Notodden vgs.

La Word føre kildene dine for deg:

Legg inn bøker og nettsider som kilder i Word:

Hvordan sette inn kildehenvisninger og litteraturliste i Word:

Hvorfor fører vi kilder i teksten?

Publisert: 30.09.2020 Oppdatert: 10.01.2023 kl.09:55