Lesevansker?

Foto: Pixabay.com

Lærebøker som lydbok

Lydbøker kan være et godt hjelpemiddel for elever som strever med å lese tekst. Alle elever som har dokumenterte lese- og skrivevansker pga funksjonsnedsettelse eller sykdom har rett til å låne lærebøker som lydbok. Eleven får da lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek (NLB). Du kan sjekke om du har lånerett hos NLB her Hvem kan låne?

På NLB finnes det lærebøker for de fleste fag samt diverse skjønnlitteratur. Lydbøkene kan lastes ned til PC, eventuelt lyttes til på mobilen via appen Lydhør. Om læreboken ikke finnes her, har ofte forlagene digitale bøker med lyd som bibliotekaren skaffer.

Lingdys, lese- og skrivestøtte

Alle elever har mulighet til å bruke lese- og skriveverktøyet Lingdys. Programmet kan lastes ned fra programvaresenterert på elevPC-en. Programmet kan lese opp digital tekst fra f.eks. internett og dokumenter på PC. Programmet gir også skrivestøtte.

Skolens rutine Bamble vgs rutine lese og skrivevansker

Lettlest skjønnlitteratur

Om du har lånerett hos NLB kan du, i tillegg til å låne lydbøker av lærebøkene, også låne skjønnlitterære lydbøker. Disse laster du enkelt ned til mobilen din via appen Lydhør

På skolebiblioteket finner du lettleste bøker på både norsk og engelsk, vi har også et godt utvalg av lydbøker. Disse bøkene kan lånes av alle, dvs. også om du ikke har dokumenterte lese- og skrivevansker.

Har vi ikke boka du leter etter, kan skolebiblioteket fjernlåne den til deg, eventuelt kjøpe den inn. Søk i samlingen vår, og kom innom og lån:

Samling skolrbiblioteket

Søkedatabase for lettlest litteratur

Boksøk er den eneste søkebasen for tilrettelagt litteratur. Her finner du tips til lettleste bøker for både voksne, ungdom og barn. Tjenesten drives av foreningen Leser søker bok.

Publisert: 29.09.2020 Oppdatert: 10.01.2024 kl.11:35