Nytt søkbart tilbud hos oss

Gå rett fra studiespesialisering i Vg1 til yrkesforberedende i Vg2

Publisert:

23.01.2019

Oppdatert:

18.08.2020 kl.17.20

Skoleåret 2019/20 starter Greveskogen og Sandefjord vgs opp med et nytt yrkesforberedende tilbud som heter yrkesfaglig opphenting. Dette blir søkbare tilbud i Vigo.

Målgruppen er elever som har fullført det første året på studiespesialisering, men ønsker en overgang til yrkesfag.

Nå skal det bli lettere for elever på videregående å skifte mening. Tidligere måtte alle som oppdaget at de egentlig hadde lyst til å studere yrkesfag starte helt på nytt, dersom de valgte studiespesialisering etter ungdomsskolen. Nå sørger vi for at det blir enklere å bytte og meningsfullt å fullføre det første året på studiespesialisering. Elevene kan, dersom de har fullført og bestått fellesfagene, gå rett opp på det andre året sammen med jevnaldrende elever. Det blir mulig å skifte mening, uten at det første året var bortkastet.

Den nye ordningen innebærer at elever som vil bytte etter ett år på studiespesialisering kan fullføre videregående på normert tid. De vil være klare til å søke seg ut som lærlinger etter to år i skole.

På Greveskogen vil vi tilby yrkesfaglig opphenting innenfor utdanningsprogrammene restaurant- og matfag og service og samferdsel. Det vil da gi elevene mulighet til å søke seg ut i lære i salg, service og sikkerhet, IKT-servicefag, matfag eller kokk og servitør.

På Sandefjord vgs blir det yrkesfaglig opphenting innenfor frisør og kjemi- og prosessfagene.

Elever som benytter seg av ordningen vil måtte bruke 196 timer på det yrkesfaglige pensumet de ikke har med seg. Dette blir organisert i et nytt fag som har fått navnet yrkesfaglig opphenting. For øvrig følger elevene opplæringen på lik linje med de øvrige elevene på andre årstrinn.

Greveskogen og Sandefjord vgs er veldig fornøyde med at vi kan tilby denne muligheten til elever i Vestfold. Vi håper det kan gi elever som endrer sin målsetting underveis muligheten til å hente seg inn igjen, uten å bruke lenger tid. Forhåpentligvis kan dette bli en ordning som kan hindre frafall og gi elevene en mer meningsfylt vei mot sitt mål!