Pedagogisk plattform

Hjalmar Johansen videregående skole skal være en inkluderende skole hvor elevens faglige og sosiale utvikling står i sentrum.

Skolemiljøet

Skolemiljøet skal være inkluderende og være preget av toleranse og gjensidig respekt, slik at alle kan arbeide med trivsel, overskudd og inspirasjon.

• Skolens kultur og identitet skal være preget av at skolen er en kombinert skole hvor elever og ansatte med ulike forutsetninger og erfaringer, har sitt daglige virke.
  • Skolen skal arbeide aktivt for et rusfritt skolemiljø, og utvise klare holdninger i forhold til dette.
  • Skolen skal være et lokalt samlingspunkt og være åpen ut over skoledagen og skoleåret.

Læringsmiljøet

Læringsmiljøet skal gi eleven variasjon og valgfrihet av studieform, både praktisk og teoretisk.

• Læringsmiljøet skal være preget av trygghet og tillit, slik at eleven får mulighet til å utvikle seg på en positiv måte.
  • Skolen skal legge til rette for at eleven tar ansvar for egen læring.
  • Undervisningsmetodene skal være med på å skape trivsel og lyst til å lære.
  • Skolen skal ha et læringsmiljø hvor eleven er i sentrum og får påvirke sin egen læringsprosess ut fra egne forutsetninger, både faglig og sosialt.
  • Hele opplæringsløpet skal sees i sammenheng, slik at eleven er kjent med næringslivets kompetansekrav.

Lærerrollen

Læreren skal formidle lærestoffet på en slik måte at eleven opplever stolthet i forhold til sitt valg.

• Læreren skal vise respekt og omsorg for kolleger og elever.
  • Læreren skal stå fram som leder og sette de grenser som er nødvendig. Det må tas hensyn til ulike elevers situasjon og den enkeltes forutsetninger.
  • Læreren skal være kunnskapsformidler og veileder.
  • Læreren skal i stor grad være tilgjengelig for elevene.
  • Læreren skal motivere og aktivisere eleven ut fra individuelle behov og nivå.
  • Læreren skal inkludere elevassistentene i det pedagogiske arbeidet.
  • Lærerne skal sammen tilrettelegge og legge grunnlag for et godt læringsmiljø.
  • Lærerne skal samarbeide med eleven om egne studieplaner.

Elevrollen

Eleven skal delta aktivt i  å skape et godt læringsmiljø og skolemiljø.

• Eleven skal inkludere alle i skolefellesskapet, uten hensyn til etnisk opprinnelse, intellektuell forutsetning eller kjønn.
  • Eleven skal delta i planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen.
  • Eleven skal utarbeide egne studieplaner i samarbeid med sine lærere.
  • Eleven skal delta aktivt i læringsarbeidet.

Organisering

Organiseringen av opplæringen skal være fleksibel og ulike pedagogiske metoder skal kombineres.

• Fleksible gruppesammensetninger ut fra ulike undervisningstemaer og ulike behov.
  • Pedagogisk samarbeid på tvers av studieretninger og fag.
  • Teori og praksis skal kombineres.
  • Tverrfaglighet som inkluderer både allmenne fag og studieretningsfag.
  • Lærerne organiseres i team/arbeidsenheter.
  • Alle elever skal tilhøre en fast gruppe.
  • Hver elev skal ha sin studieplan.
  • Entreprenørskap, elevbedrift, samarbeidslæring, internasjonalisering og samarbeid med næringslivet skal være sentrale metoder.
  • Det skal brukes ulike metoder for vurdering.
  • Alle elever skal ha tilgang til tekniske hjelpemidler og undervisningsutstyr.
  • Foreldre/foresatte skal involveres i skolens virksomhet.
  • Skolen skal samarbeide med grunnskole, høgskole og universitet.
  • Skolen skal være åpen utover skoledagen og skoleåret.
  • Elevene skal kvalifiseres for å kunne delta aktivt i opplæringen.
  • Undervisningsarenaen skal også være utenfor skolen.
  • Det skal være tett dialog mellom elev/elev og lærer/elev.
  • Skien Fritidspark skal være en naturlig del av undervisningsarenaen for alle studieretninger.

Lederteamets rolle

Skolens lederteam skal tilrettelegge for å gjennomføre skolens visjon og pedagogiske plattform.

• Skolens lederteam skal være åpen og lyttende til ansatte og elever.
  • Skolens lederteam skal tilrettelegge for et godt arbeidsmiljø for ansatte og elever.
  • Skolens lederteam skal være desentralisert.
  • Skolens lederteam skal ha ansvar for en tett dialog med elevrådet.
  • Skolens lederteam skal sørge for at pedagogiske hensyn skal ha førsteprioritet i forhold til fag og timefordeling.
  • Skolens lederteam skal tilrettelegge for nødvendig kompetanseutvikling av personalet.
  • Skolens lederteam skal jevnlig foreta evaluering av skolens virksomhet og sikre rutiner for dette.
  • Skolens lederteam skal sikre tilbakemelding fra ansatte ved jevnlige medarbeidersamtaler.
  • Skolens lederteam skal tilrettelegge for kontakt med foreldre/foresatte.
  • Skolens lederteam skal være oppdatert og stimulere til utviklingsarbeid.
  • Skolens lederteam skal ha jevnlige samtaler med tillitsvalgte for de ansatte.

Eleven skal delta aktivt i å skape et godt læringsmiljø og skolemiljø.

Organiseringen av undervisningen skal være fleksibel og ulike undervisningsmetoder skal kombineres.

Publisert: 30.06.2020 Oppdatert: 17.11.2020 kl.10:09