Bibliotek

Biblioteket er felles for elever og ansatte ved Gjøklep ungdomsskole og Holmestrand videregående skole og ligger i fellesbygget.
Skolebibliotek
Fine biblioteklokaler
Foto: Fride Aase

Søk i skolens bibliotek

Åpningstider:

Mand. - fred.: 9.00-14.30 (lunsj-stengt: 12.00-12.30)

Ev. melding om endringer henges på dørene til biblioteket.

Velkommen innom!

Tilbud

• Et godt utvalg av fag- og skjønnlitteratur, filmer og tidsskrifter.
  • Trådløst nettverk, skriver og kopimaskin, arbeidsplasser og sofakrok.
  • Undervisning i kildebruk og nettvett, har bokprat og hjelper til ved prosjekter og lesestimuleringstiltak.
  • Alle ansatte og elever på videregående har tilbud om fjernlån. Dvs. at skolebiblioteket låner inn fra andre bibliotek.

Biblioteket ønsker å være en ressurs og støttespiller for elever og lærere. Målet er å kunne tilby tjenester som kan inspirere og bidra både faglig og sosialt. Biblioteket kan tilby:

Klasseorienteringer
Arrangement
Veiledning ved prosjektarbeid
Bokprat (til særemne og ved evt. lesestimulering)
Fjernlån av litteratur
Sosialt møtested

Aktuelt fra biblioteket

Pressreader
  • PressReader gir tilgang til over 6000 aviser og tidsskrifter på over 70 forskjellige språk!
  • Alt kan leses på nettbrett eller mobiltelefon via PressReader-appen som er gratis fra Appstore eller Googleplay. På PC får du samme tilgang via pressreader.com.
  • Etter pålogging på skolen eller et annet bibliotek, har du tilgang til tjenesten i 7 døgn.
E-bøker på mobil og nettbrett

Med appen BookBites kan du lese e-bøker når og hvor du vil! Logg inn med feide for å komme i gang.

Lenker til databaser

Gå inn her for å søke på ulike databaser

Søk i Bokhylla.no  (bøker tilgjengelig i fulltekst)

Søk i norske folkebibliotek

Søk i Creative commons

Boktips

Tips om bøker

Kan du hjelpe meg å finne en bok? En virkelig god en, altså – og kanskje helst litt tynn… eller kanskje tvert i mot veldig tykk.

Omgitt av tusenvis av bøker er dette likevel alltid en vanskelig oppgave. For hva er vel en god bok? Hvorfor leser vi? Hvordan skapes leselyst?

Dette jobber vi på skolebiblioteket med hver dag. Stadig er målet å matche riktig bok med rett elev eller lærer. Utstillinger innen ulike temaer, bokanbefalinger og bokprat i klassene er tiltak som vi håper kan stimulere til økt leselyst og leseglede! Se hva skolebiblioteket har!

Bruk av kilder

Kildekritikk

Hvem har skrevet informasjonen?
Hva slags innhold har informasjonen?
Når er informasjonen laget?
Hvor er informasjonen publisert?
For hvem er informasjonen publisert?
Hvorfor er informasjonen publisert?

Hvordan oppgi kilder

Kildene skal oppgis i teksten, og det skal lages referanseliste. Det finnes flere stiler for referering av kilder.

Nyttige lenker:

Søk og skriv
Viko
Ung.no
Kildekompasset

Kontakt meg på e-post: bibliohsvs@vtfk.no eller fride.aase@vtfk.no
eller på teams.

Publisert: 04.05.2020 Oppdatert: 25.04.2023 kl.11:15