HoloLens - teknologi og læring

HoloLens er en AR-teknologi, såkalt augmented reality, eller mixed reality som gjør at en kan se objekter i 3D foran seg i rommet som en digital fremstilling gjennom brillene på bildet. Foto: Morten Oddvik

Publisert:

17.01.2019

Oppdatert:

18.08.2020

En delegasjon med lærere dro til Thor Heyerdahl vgs for å teste Microsoft Hololens. Kan dette være en måte å tilnærme seg fagstoffet på en annerledes måte?

Det finnes mange måter å lære på, mange måter å tilnærme seg fagstoffet på og elever lærer på mange forskjellige måter. Microsoft HoloLens er en AR-brille (Augmented Reality, Mixed Reality) som er satt sammen av et visir og en brille med en innebygd pc. HoloLens gir brukeren en mulighet til å navigere med fingrene samt bevege seg rundt i rommet rundt digitale objekter i 3D-format. 

Dette åpner for en annerledes læringssituasjon i for eksempel helsefag eller elektrofag. Et pumpende hjerte eller en flymotor kan iaktas og undersøkes. Hjerteklaffer kan pirkes på og komponenter i motoren kan tas fra hverandre. En 3D-fremstilling av en skog kan besøkes og vandres rundt i for å dissekere en trestamme eller en blomst for å se hvordan fotosyntesen fungerer i naturen.

Teknologien er fortsatt i sin spede begynnelse, men tas i utstrakt bruk i bilindustrien (Volvo) og i kirurgien (pre-operasjon Rikshospitalet). Men ved Thor Heyerdahl vgs har man ett års tid brukt HoloLens i undervisningen, og det er flere skoler som bruker denne teknologien i undervisningen.

Lærere fra Horten vgs var på besøk en solrik januardag og fikk teste brillene i et eget rom. Vi fikk testet ulike programmer og apper. Opplevelsen var nyttig i videre arbeid for å vurdere denne typen teknologi inn mot skaperverksted og andre læringssituasjoner for våre elever.