Med sjøen som klasserom for en dag

Elevene ved Vg1 miljø og teknologilinja på tokt i Færder nasjonalpark. Foto: Lars Kristian Asbjørnsen

Publisert:

24.11.2020

Oppdatert:

24.11.2020 kl.10.24

Elevene ved miljø og teknologilinja, 1STF, fikk en skoledag utenom det vanlige da de fikk være med på tokt i Færder nasjonalpark. Målet var å kartlegge livet i sjøen som deltakere i prosjektet Frisk Oslofjord.

Frisk Oslofjord er et samarbeidsprosjekt mellom flere store aktører som jobber med kartlegging av Oslofjorden der bl.a Kongsberg Maritime, Kartverket og Havforskningsinstituttet er med. Et av målene er å finne ut hvorfor torsken blir borte og hvilke tiltak som kan bedre forholdene for arten. 

Elevene måtte ta mange ulike prøver av vann, plankton og mikroplast. I tillegg fikk de styre en ROV, en fjernstyrt undervannsfarkost med kamera. Underveis ble det tatt et tråltrekk fra bløtbunn. Vi fikk opp mange ulike arter som elevene måtte sortere og artsbestemme. Det er ikke hverdagskost å holde en blekksprut, rødspett, sjøkreps eller dødmannshånd i hånden. At vi ikke fikk torsk i trålen understøtter viktigheten av arbeidet med denne kartleggingen. Vi fikk også en innføring i hvordan man kan bruke en PULSAS til å kartlegge havbunnen for å se etter bl.a spøkelsesteiner eller skipsvrak. 

Alt i alt var det en meget lærerik dag. Kanskje noen kan tenke seg mer enn en dag på sjøen og velger en utdannelse i marin retning?

Flere bilder: (trykk på bildet så blir det større)