Logo-oppdrag for Tønsberg kommune

Elever og oppdragsgivere i et klasserom der den ene eleven viser fram en logo
Kristian Amundsen som laget logoen som ble valgt, omkranset av grafisk-elever, oppdragsgivere og lærer. Foran f.v: Cristian Iversen, Kristian Amundsen, Jakob Trana Grønstøl. Bak f. v: Alexander Iversen, Jens Eide Hasle, Dennis Feen Matson, Kevin H Svinndal, Sandra Marthinsen, Mia Kittilsen, Hege Brekke, Marthe Opsal, Lisa Freiberg, Anne Marte Feen og Åshild Løkke. Foto: Sissel Flo Nilsen

Av:

Sissel Flo Nilsen

Publisert:

09.12.2021

Oppdatert:

13.12.2021 kl.14.25

På Melsom har elevene som går Medier og kommunikasjon et valgfag som heter Grafisk design. I dette faget er det perfekt å lære gjennom å gjøre oppdrag for kunder, og tidligere denne uken leverte klassen en jobb til nok en fornøyd kunde.

Kunden er et prosjekt i Tønsberg kommune som handler om kompetanseheving om seksualitet, hos ansatte i kommunen som jobber med barn og unge. De har som mål å lage en nettside og en ressursbank og da trenger de blant annet en logo.

Siden det er barn og unge det skal handle om, tenkte prosjektlederne at det ville være spennende å gi oppdraget til unge mennesker. Derfor falt valget på Medier og kommunikasjons-elever. Grafisk-klassen og lærer Åshild Løkke syntes dette hørtes spennende ut og takket ja til oppdraget.

Kunden kom på besøk, presenterte oppdraget og diskuterte ideer. Logoen skulle dekke temaet seksualitet og ønsket var at den skulle være en fargeklatt slik at den kunne fange oppmerksomheten godt. Elevene tegnet skisser, fikk tilbakemelding på disse og jobbet så videre med å tegne ut logoene sine i illustrasjonsprogrammet Adobe Illustrator.

HelemegSamlet.jpg
Det var vanskelig å velge en av disse. Flere av logoene hadde også flere fargevarianter.

Kunden var veldig fornøyd med resultatene elevene presenterte. -Det var mange gode forslag og stor variasjon i måten de hadde løst det på. Da vi skulle plukke ut den vi ville bruke, så vi at alle forslagene kunne brukes innenfor temaet, så det var vanskelig å velge. Grunnet til at valget falt på Kristian Amundsen sin logo, var at den kommuniserte så tydelig og finurlig alt som har med ung seksuell helse å gjøre.

Kristian ble både overrasket og glad. -Jeg har lært veldig mye om det å lage logo når vi har jobbet med dette oppdraget, men turte ikke håpe på at min logo skulle være den som ble valgt ut blant alle disse gode forslagene.

Kunden er også veldig fornøyd med kommunikasjonen med Åshild. -Hun har vært positiv hele veien og vært tilgjengelig for spørsmål både tidlig og sent.

Denne uka kom prosjektlederne på besøk igjen, denne gangen for å takke elevene og Åshild for den gode jobben de har gjort, med en påskjønnelse.