Internatet på Søve

Bilde av hovedinternatet
Foto: Frode Sjursen

Informasjon om internatet på Søve

Skolen har internat med plass til 60 elever. Vårt internat er et botilbud til de som ikke har mulighet til å reise hjem daglig.

Internatet skal være et hyggelig og trygt sted å være for elevene. Det er en internatansatt tilstede på ettermiddager og netter som har tilsyn med de som bor på internatet, og som kan kontaktes ved behov både av beboere og foresatte.

Internatvakten igangsetter noen aktiviteter, men det er viktig at den enkelte selv bruker de mulighetene som finnes for en aktiv fritid.
Det er en forutsetning for å bo på internatet at du er selvstendig og i stand til å ta vare på deg selv og har en god oppførsel.

Reglementet er strengt, spesielt i forhold til alkohol/rus, men også i forhold til atferd. Vi ønsker å legge tilrette for best mulig trivsel hos hver og en av våre beboere, og at internatet skal være et botilbud med trygge rammer rundt muligheten til å yte best mulig på skolen.

Elever som kommer inn på VG1 og VG2 Naturbruk blir prioritert ved inntak.

Det følger ingen rett til internatplass med skoleplassen, skolen vurderer den enkelte søker.

Søves internat har ikke noen form for tilrettelagte botilbud.

Bildegalleri

Hovedinternat gang.jpgHovedinternat stue.jpgKjøkken 1.jpgTreningsrom 1.jpgUtsikt over Norsjø.jpg

Hybelhusene

Hovedinternatet

44 rom i eget bygg ved siden av undervisningsbygget. Rommene fordeler seg over to etasjer, fordelt på fire ganger, der hver av disse har felles kjøkken, bad og toalett. Fellesstue i kjelleretasjen.

Underetasjen

9 rom, disse ligger i kjelleretasjen under skolebygget. Her er det også felles kjøkken, stue, bad og toaletter.

Hagen

Et bygg med noe større rom. Her er det 7 hybler fordelt på to avdelinger. Det mulig å søke om å få være i helgene for elever fra andre fylker eller elever med svært lang veg hjem. Felles kjøkken, bad og toaletter i hver avdeling.

Vi har trådløst nettverk i alle avdelinger

Elevene må selv sørge for renhold av eget rom og er ansvarlig for evt. skader som måtte oppstå.

Rommene er utstyrt med seng, klesskap, servant, skrivebord og stol. Sengetøy må du ta med selv. Vi har kun enkeltrom.

Måltider for beboerne

Middag er medregnet i husleien og kan ikke sies opp. Servers i kantina i skolebygget fra klokken 14.30 til 15.30.

Du kan i tillegg gjøre avtale om frokost, det koster kr.500,- pr. måned. Beboerne kan lage egen mat på kjøkkenet som hører til din avdeling. Det er noen kjeler og stekepanne der, men ta gjerne med egne tallerkener, glass/kopper,bestikk og evt. kjeler. Det er et låsbart skap som tilhører hvert rom på kjøkkenet. Kjøleskap er felles.

Dersom det er spesielle hensyn i forhold til matvarer som religiøse hensyn, allergi, intoleranse, vegetarkost og lignende forhold må dette meldes ved innflytting, og det vil normalt gi et påslag i pris på kr. 500,- pr. mnd. Dette vurderes ved hvert enkelt tilfelle, og avhengig av dette kan prisen bli noe høyere.

Priser

Alle priser gjelder pr. måned i 10 måneder. Pris pr. hybel på hovedinternatet er kr.4.500, dette inkluderer middag. Pris pr. hybel i Hagen er kr. 5.000, og i Underetasjen er prisen  kr. 4.700,-, dette inkluderer middag. Sett deg inn i Lånekassens reglement for hva som kreves for å få borte bo stipend. Les om dette på Lanekassen.no. Du må selv søke Lånekassen via deres nettsider. Leien betales forskuddsvis. Det sendes ut faktura med forfall den 15. i hver måned. Dette medfører at du får fakturaene ganske tett i starten for å komme ajour med utbetaling fra Lånekassen. Første utbetaling er i august ved skolestart og siste utbetaling ca. 15.mai. Du får en oversikt over faktura- og forfallsdatoer ved innflytting.

Før innflytting betaler elevene et depositum på kr. 1.500,-. Dette refunderes en måned etter skoleslutt fratrukket evt. skyldig beløp og evt. erstatning for oppstått skade.

Åpningstider

Hovedregelen er at internatene er stengt i helgene og på elevenes øvrige fridager. Vi stenger fredag kl.15.00 (skoledagen er slutt kr.11.15 på fredager), og åpner igjen søndag kl.18.30. Elever som bor i Hagen kan gjøre avtale om å bli værende på internatet i helgene. Dette gjelder elever fra andre fylker eller andre som har spesielt lang eller vanskelig hjemreise.

Sosialt

På internatet treffer du de internatansatte Bente, Elin, Halvor og Wenche. De jobber turnus og er å treffe fra kl. 16.00 på ettermiddagen. De er med på å sette i gang noen aktiviteter, men det er viktig at du også er med og ta initiativ til sosiale aktiviteter selv!

I kjellerstua på Hovedinternatet er det TV, biljard, bordtennisbord og kiosk. Her kan du slappe av sammen med andre beboere. Det er også mindre fellesstuer i de andre avdelingene. Vi har styrketreningsrom om du vil trene, eller så har vi flotte uteområder der du kan jogge, gå på ski, eller ri, om du har egen hest.

Stallplass og kennel

Skolen har mulighet for oppstalling av hest. Vi har også kennelplasser om du vil ha med egen hund, men husk at det ikke er lov å ta med dyr inn på internatet, så vær sikker på at hunden vil trives i kennel. Det er ikke lov å ha med valp.

Reglement og søknad

Det er viktig at du som beboer og som foresatte leser reglementet for internatet nøye. Brudd på reglementet fører til prikkbelastning og i verste fall utvisning.

Reglement for beboere på internatet

Søknadskjema for internatplass

Skjema for å søke internatplass vil bli tilgjengelig fra 1.mai.

Dersom du har spørsmål om plass og venteliste ta direkte kontakt med skolen.

Kontakt oss!

Helle Førland