Salg, service og reiseliv

Er salg, service og reiseliv noe for deg?

Du lærer

  • økonomisk og bærekraftig drift
  • om markedsføring, entreprenørskap og innovasjon
  • administrasjon og digitale verktøy
  • om reiseliv og turisme
  • kundebehandling og salg
  • planlegging og gjennomføring av sikkerhetstiltak

Du bør være

  • organisert, strukturert og resultatorientert
  • kreativ og ha evne til å tenke strategisk
  • åpen for ulike kulturer og tradisjoner
  • interessert i å kommunisere med mennesker

Du kan bli

Arbeidssteder

  • egen bedrift
  • kontorer og hoteller
  • turisme- og reiselivsbedrifter
  • butikker eller større bedrifter
  • vaktselskaper, alarmsentraler eller flyplasser
Beskrivelsen er hentet fra vilbli.no

Salg, service og reiseliv ved Notodden videregående

Du som velger service og samferdsel vil senere være bedriftens ansikt utad. Du bør derfor være høflig, utadvendt og serviceinnstilt, og du må like å ha med andre mennesker å gjøre.

Du må også kunne vise respekt for ulike kulturer, tradisjoner og etiske normer. Utdanningsprogrammet fører fram til yrker i et bredt spekter av servicebransjer, fra salg til transport. I disse bransjene står kunnskaper om lover og forskrifter og evnen til å analysere kundenes behov for å kunne foreslå tradisjonelle og nye løsninger sentralt.

På service og samferdsel har vi noe som vi kaller "klasserom på hjul". Vi ønsker å legge til rette for at klassen skal kunne ut å besøke bedrifter. Klassen drar på besøk til bedrifter både lokalt og andre steder i Østlandsområdet.

Vg2 Service og sikkerhet
  • Ønsker du en jobb:
  • hvor du har mye kontakt med mennesker?
  • som er utfordrende og variert?
  • hvor du kan være kreativ?
  • hvor salg og service er i fokus?

Du lærer om markedsføring, økonomi og sikkerhet, og utvikle kompetanse i praktisk salg og bruk av digitale redskaper. Hvordan ulike markeder fungerer og endrer seg over tid, står også sentralt i opplæringen. Opplæringen skal bidra til å gi kunnskaper om forebyggende sikkerhetsarbeid, om betydningen av langsiktig planlegging, relevant regelverk og etiske normer, og å utvikle kompetanse til å utføre administrative arbeidsoppgaver.

Vg2 Service og reiseliv

Mer info kommer.

Kontakt

Har du spørsmål? Ta gjerne kontakt med avdelingsleder:

Torgeir Holla

35 91 85 06 / 905 37 277

Publisert: 19.06.2020 Oppdatert: 15.09.2020