no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Drivende tangorytmer og argentinsk kultur på timeplanen

Danseinstruktør Diego Denett, faglærere i spansk og gode hjelpere ønsket elevene «BIENVENIDOS», «Velkommen», til tangokurs.

Av:

Anna Camilla Fay

Publisert:

24.04.2023

Oppdatert:

24.04.2023 kl.16:46

Mandag 17. april fikk spanskklassene celebert besøk av den profesjonelle tangodanseren Diego Denett. Elevene møtte opp til “danseskole” på Røde Kors-huset, som for anledningen var pyntet i de argentinske fargene. Totalt deltok fem ulike spanskklasser, fordelt på tre puljer. Opplegget bestod av et innledende foredrag, etterfulgt av en innføring i tangoens grunntrinn.
Argentinske flagg og lett servering møtte elevene på Røde Kors-huset.
Elevene fikk også utdelt hver sin brosjyre om Argentina og tango.

 

Diego Denett er født i Buenos Aires, hovedstaden i Argentina, og stedet der tangoen oppstod på slutten av 1800-tallet. Han underviser den sofistikerte dansen, både i og utenfor Norge. Diego er kjent som en dedikert instruktør som inspirerer folk til å danse, både ved hjelp av god teknikk, samt å spre danseglede og positiv energi.

Artikkelen fortsetter under bildet

portrett.jpg
Tangoinstruktør Diego Denett fra Buenos Aires var imponert over elevens innsats. Her med nasjonaldrikken "mate" som han alltid har med seg. Denne dagen var intet unntak. Mate er en drikk fremstilt av planten Yerba mate (Ilex paraguariensis). Drikken er svært populær  i Argentina. 

Den karismatiske argentineren hadde elevenes fulle oppmerksomhet fra start til slutt. Tangoleksjonen startet med et lite foredrag om hjemlandet, den argentinske kulturen, språket og befolkningen. Diego sin tilstedeværelse og naturlige autoritet virket å få elevene engasjerte og nysgjerrige.

Michael Kennedy i Vg2 sier; “Jeg likte opplegget kjempebra, det var gøy at han var såpass seriøs så vi også ble seriøse.” En annen elev i Vg2, Noor R. Srour forteller at hun syntes det var veldig fint og lærerikt med en PowerPoint der de fikk en innføring i landets historie. Omar Algilli, i samme klasse, trekker frem at det var bra at Diego tok noe av foredraget på spansk. «Det var gøy å merke at  jeg kjente igjen mange ord, og det i kombinasjon med at Diego var såpass tydelig, gjorde at jeg kunne forstå innholdet.» Han påpeker også at det var interessant å få høre litt av den argentinske aksenten som skiller seg fra den spanske.

Artikkelen fortsetter under bildene

Sittende med instruktør.jpg

sittende med PP.jpg
Elevene fulgte lydhøre med under hele foredraget.

««Det var gøy å merke at jeg kjente igjen mange ord, og det i kombinasjon med at Diego var såpass tydelig, gjorde at jeg kunne forstå innholdet.»

- Omar Algilli

Etter litt teori, bar det ut på dansegulvet hvor elevene fikk lære seg “la salida básica en seis”, grunntrinnet på seks tellinger. Alle ble utfordret til å danse i par, demonstrere trinnene, samt telle takten på spansk. Instruktøren både korrigerte og roste elevene. Det var fokus på holdning, positur og gange. Tangoen er en “walking dance” ifølge Diego, og dessuten “a magical embrace, heart to heart, that consists of three fundamental elements; the elegance, the walking and the respiration".

Collage dansegruppe og instruktør.jpg

To danser collage.jpg
Uno-dos-tres, Diego in action og elevene i full konsentrasjon!

Faglærerne innrømmer at de var litt spente på hvordan elevene kom til å respondere på opplegget, men de var veldig fornøyde med elevenes engasjement og hvor godt dansen falt i smak. De påpeker at det å få en person utenfra som lærer bort noe autentisk fra egen kultur, er veldig motiverende og læringsfremmende for elevene.

En av guttene i klassen kunne etterpå fortelle at han hadde demonstrerte trinnene for familien hjemme samme kveld, og ga uttrykk for at han har lyst til å lære mer. En annen elev uttalte at han aldri hadde brydd seg særlig om dans, men at denne opplevelsen ga ham mestringsfølelse og at Diego lærte ham å like noe han “egentlig hater.”

Disse elevene var ikke de eneste som viste begeistring for dagen. Da elevene i Vg1 ble spurt om å uttale seg, var det mange lovord å hente. Pernille sier: «han, (Diego), var jo på en måte veldig kulturell og ordentlig, så det var veldig fascinerende! Det var også gøy å gjøre noe litt utenom det vanlige og bli utfordret på noe litt kulturelt.» To av gutta gir dagen full score, Komas gir opplegget 10/10 poeng, mens Lucas i samme klasse, mener det fortjener hele 11/10 poeng! Videre uttaler Dennis at det var veldig "interessant og kult" å treffe en spansktalende person og lære om tango. Kompis Noah, stemmer i, og sier det var en fin opplevelse, men legger til at det hadde vært gøy om de hadde hatt mer tid.

Hvem vet, kanskje er noen vordende tangodansere på Nøtterøy født? Vi håper i alle fall vi kan gjenta suksessen og invitere Diego tilbake ved en senere anledning for en ny runde med tango på dansegulvet.

tommel opp collage.jpg
Tangoen falt i god smak hos elevene. Alma, Torjus og Julius i vg1 og Noor og Haakon i vg2 gir dagen tommel opp og var begeistret for et lærerikt og morsomt opplegg.
gruppe.jpg
Både lærerne og elevene var strålende fornøyd med dagen.

 

Noen av elevene fortsatte å danse og jobbe videre med temaet tango utover uka.
Her er Marie og Maren i Vg1 i full gang med å repetere grunntrinnet «La salida básica».