Om Læringssenteret

Læringssenteret finner du rett innenfor inngang C

Læringssenteret på Nøtterøy VGS er moderne og oppdatert, både når det gjelder vår samling av litteratur og film, våre tjenester, og lokalet i seg selv.

Skranken:

Læringssenterets “hjerte” er rødt og sentralt plassert ved inngangen.
I skranken er det alltid noen som kan hjelpe deg. Både bibliotekstjenesten og servicedesken til IKT er  lokalisert her. I skranken kan du henvende deg enten du trenger hjelp med å finne litteratur, filmer, eller har spørsmål vedrørende PC´en din. Skranken er betjent hver dag fra 08:00-16:00

Finn fram:

Her finner du kart over Læringssenteret

I hyllene våre har vi skjønnlitteratur, faglitteratur, tegneserier, dikt, film mm. Finner du det ikke på hylla, kan det være lagret i vårt romslige magasin. Spør oss om hjelp.
Er det noe vi ikke har på huset, kan det du ønsker som regel lånes inn fra andre bibliotek.

Tips oss gjerne om f.eks filmer eller bøker du synes vi bør kjøpe inn.

Aviser, magasiner og tidsskrifter

I avisstativet finner du dagens aviser, og i avisstativets hyller ligger de foregående utgavene. Vi tar vare på avisene i en uke. Avisene må ikke fjernes fra læringssenteret.

Tidsskriftene finner du i hyllene rundt lesebingen. De er sorteret alfabetisk. Siste utgave står i hylla, og de foregående utgavene finner du i kassettene under. Tidsskrifter kan lånes i skranken og har en ukes lånetid.

Lærebøker og lisenser

Alt du trenger å vite om lån av gratis læremidler finner du her

IKT

IT har sin servicedesk på Læringssenteret. Ta kontakt med dem hvis det er noe du lurer på anngående PC-en din. Du finner all info du trenger her. Det er ikke anledning til å låne PC hvis ikke din egen er levert inn for reparasjon.

Vi har et lite antall ladere som kan lånes på dagsbasis. Lader kan også kjøpes i skranken.

Infoskjermer

På de ulike skjermene våre vil du få generell informasjon om hva som skjer på skolen, info fra Læringssenteret og bilder fra turer, ekskursjoner o.l.

Nyhetshylla

På nyhetshylla finner du til enhver tid det nyeste vi har kjøpt inn. Vi har også en egen nyhetshylle for det nyeste vi har av ungdomslitteratur.

Sitteplasser, lesesal og grupperom

Lesesalen

Her er det plass til mange og vi forventer at du repekterer at alle som sitter her ønsker fred og ro til å jobbe. Du kan ta med drikke, men ikke matpakka, og telefonen må stå på lydløs.

Studierom:

Det er to små studierom med plass til opptil tre personer. Fine hvis dere skal se en film sammen eller jobbe med noe felles. Her kan du også sitte alene.

Grupperom:

Dette er beregnet på gruppearbeid når dere er 4-8 stk. Det er lov å ta med mat her men bruk søppelkassa.

Lyttestolen:

Lyttestolen er rød og fin å krype inn i når du vil stenge verden litt ute og konsentrere deg maksimalt. Stolen har integrerte høyttalere så her kan du også høre på musikk eller opplesning uten å forstyrre andre.

Sitteplasser:

Det er mange sitteplasser og sittegrupper i lokalet med ulike sitteløsninger enten det er barstoler,  studiestoler med pc-brett, eller helt vanlige stoler og bord. Finn det som passer for deg, men husk å ta hensyn til at det er mange som bruker læringssenteret til å jobbe og trenger at det ikke er alt for mye støy. Norsklærerne, bibliotekarene og IT har alle sine kontorer på Læringssenteret så ta hensyn.

Mat og drikke

Det er lov å ta med matpakken og kose seg med den på Læringssenteret. Vi forventer at du rydder opp etter deg og tørker opp hvis noe søles.

Det er utplassert fem søppelkassetårn i lokalet der du kan kildesortere søppelet. Disse finner du ved alle de tre inngangene, ved bingen og ved kopimaskinen.

Hjelp oss å holde det pent og ryddig, så blir det et trivelig arbeidmiljø for oss alle.

Søk og finn

En egen PC står tilgjengelig slik at du selv kan søke i våre samlinger.

Du kan også bruke denne lenken til vårt websøk

Låne

Lånekort

Ditt digitale elevkort (PocketID) fungerer som lånekort. Du kan bruke det i skranken og på låneautomaten.

Det er QR-koden som skal scannes. På automaten må du kanskje skru opp lysstyrken i displayet litt ekstra for å få scannet koden.

Lånetider
  • Til skoleslutt for lærebøker
  • 3 mnd. for klassesett
  • 4 uker for skjønnlitteratur og faglitteratur
  • 4 uker for lydbøker
  • 1 uke for tidsskrifter
  • 1 uke for DVD-filmer
  • 1 dag for referanselitteratur merket med "Dagslån" f. eks. ordbøker.
  • 1 dag for hodetelefoner
  • 1 uke for DVD-spiller
  • 1 dag for gitar, brettspill og frisbee
Meg og Mitt - hold oversikt på lånene dine

Hvis du går inn på vårt websøk kan du selv sjekke hva du har lånt, når lån forfaller, du kan reservere bøker og du kan forlenge lånetiden hvis du trenger det. Logg deg inn med Feide oppe til høyre og velg Meg og Mitt i venstremenyen. Du trenger et firesifret pinkode for å bruke denne tjenesten, men det ordner vi for deg i skranken. Dette trenger du bare å gjøre første gangen du bruker Meg og Mitt

Scanne, skrive ut og kopiere

På læringssenteret står det en kopimaskin og på denne kan du:

• Scanne et dokument og sende det rett til eposten din
  • Skrive ut et dokument fra PC-en din
  • Kopiere f.eks et ark eller noe fra en bok el.l

Du må logge inn med Feide-brukeren din. Spør oss om hjelp hvis det er noe du lurer på.

Publisert: 18.06.2020 Oppdatert: 16.05.2023 kl.17:23