- Tilpasset opplæring eller tilrettelegging med utgangspunkt i den enkeltes evner og forutsetninger
- Utprøving av og veiledning i læringsstrategier/studieteknikk
- Hardt arbeid fra elevens side også - og kanskje særlig - når skolefagene oppleves som vanskelige
Tilpasset opplæring innen ulike fagområder
Skolen jobber systematisk med tilpasset opplæring og tilrettelegging innen flere fagområder
Dysleksi
Skolen har som målsetting å være «dysleksivennlig». Vi legger til rette for kartlegging og hjelp og veiledning til elever med lese- og skrivevansker. I tillegg til veiledning av lærere. Skolen har avsatt egen ressurs til dette arbeidet.
Ressurspersoner:
Bente Tellefsen Hansen, Sør
35914456, bente.hansen@vtfk.no
Trine Marit Fostervoll, Nord
trine.fostervoll@vtfk.no
Matematikk
Det er avsatt ressurs til kartlegging av og videre veiledning og hjelp til elever som finner matematikk utfordrende. I tillegg veiledning av lærere. Skolen har også noen mindre matematikkgrupper som fungerer som organisatorisk tilretteleggingstiltak (tidsbegrenset).
Ressursperson:
Julianne Island
julianne.island@vtfk.no
Flerspråklige
Skolen har en stor andel flerspråklige elever. Disse kartlegges systematisk og med bakgrunn i kartlegging fattes vedtak om særskilt språkopplæring dersom behov. Blant annet i form av styrka norskopplæring på alle trinn.
Ressurspersoner:
Daniela Feistritzer, Sør
daniela.feistritzer@vtfk.no
Viviana Martinez, Nord
35917500, viviana.martinez@vtfk.no
2. fremmedspråk
Vi erfarer at 2. femmedspråk kan være utfordrende for enkelte elever. Skolen har derfor valgt å bruke noen ressurser også på kartlegging her. I tillegg til å etablere noen mindre 2. fremmedspråkgrupper som på samme måte som for matematikk fungerer som organisatorisk tilretteleggingstiltak (tidsbegrenset).
Ressursperson:
Julia Kleven
35008720, julia.kleven@vtfk.no
TPO-Team
Teamet representerer den tverrfaglige kompetansen Elevtjenesten består av i tillegg til avd.ledere, studierektorer og/eller faglærere/kontaktlærer. Teamet møtes ukentlig og drøfter saker som innebærer faglige og/eller sosiale utfordringer. Målsettinga til teamet er å iverksette riktige tiltak så hurtig som mulig for å avhjelpe en vanskelig situasjon raskt. Skoleåret 20/21 er ambisjonen at flere tiltak skal handle om faktisk tilstedeværelse i klasserommet.