Kunnskapsressurser

Som elev eller ansatt ved Re vgs har du tilgang til en hel del kunnskapsressurser.

Atekst er Skandinavias største avisdatatbase.

Pressreader.com er en internasjonal tjeneste med blader og aviser fra hele verden. Du kan bruke den som mobilapp eller på weben så lenge du er tilknyttet skolens nett. Hjemmefra har du tilgang ved å logge inn på skolebiblioteket.

nb.no er Nasjonalbiblitokets digitale samling. (Så godt som) alle bøker som har kommet på norsk fram til 2000 ligger her, og alt du trenger for å lese dem er en norsk IP-adresse. Alt som ligger her er søkbart i fulltekst. Bruker du tjenesten på bibliotekets søkemaskin, får du også tilgang til større deler av Nasjonalbibliotekets avissamling. Ved spesielle behov er det til og med mulig å få full tilgang for en kortere periode, spør i skranken eller gå inn på nb.no/tilgang.

Nasjonalt senter for aldring og helse har et eget bibliotek du kan søke direkte i herfra:

Ordbøkene Nynorskordboka og bokmålsordboka ligger hos Universitetet i Bergen.

Det norske akademis ordbok Den tidligere Riksmålsordboken er ei ordbok for riksmål og konservativt bokmål.

snl.no Store norske leksikon er et kvalitetssikret oppslagsverk.

Norgeshistorie.no Universitet i Oslos portal for stoff om norsk historie.

Publisert:

12.08.2020