Bibliotek/læringssenter

Biblioteket finner du i tilknytning til kantina. Biblioteket er et verksted for læring, utforsking og kreativitet. Det er også et sted hvor du kan låne bøker, finne stoff til oppgaver, lese aviser og tidsskrifter, studere i fred og ro eller rett og slett slappe av.

Søk i skolens bibliotek

Åpningstider

kl. 9-14 man-fre.

Tilbud

• Et godt utvalg av fag- og skjønnlitteratur, filmer, aviser og tidsskrifter.
  • Trådløst nettverk, skriver og kopimaskin, arbeidsplasser og sofakrok.
  • Undervisning i kildebruk og nettvett, har bokprat og hjelper til ved prosjekter og lesestimuleringstiltak.
  • Alle ansatte og elever på videregående har tilbud om fjernlån. Dvs. at skolebiblioteket låner inn fra andre.

Aktuelt fra biblioteket

Fordypningsoppgave/særemne

Her finner du tips til arbeid med fordypningsoppgaver og særemne.

DeichmanSølvberget i Stavanger og Senja vgs. har mange tips og råd mht. valg av emne og bøker.

NDLA kan også være en god ressurs.

Forfatterportalen kan du finne stoff om ulike forfattere. Det kan du også på forlagenes egne forfattersider:

Cappelen Damm

Aschehoug

Gyldendal

Adaptasjon - les mer på Bergen bibliotek, delingssidene til NDLA og NDLA.

E-bøker på pc, mobil og nettbrett

Med appen eBokBib kan du lese e-bøker når og hvor du vil! Her er bruksanvisningen. Følg Vestfoldbibliotekene på facebook.

Søk i Bokselskap (norske klassikere)

Søk i Henrik Ibsens skrifter

Søk i norske folkeeventyr

Lenker til databaser

Gå inn her for å søke på ulike databaser

Søk i Bokhylla.no (bøker tilgjengelig i fulltekst)

Søk i Vestfoldbibliotekene

Søk i Sande bibliotek

Søk i norske folkebibliotek

Søk i Creative commons

Søk i Atekst  (base med avisartikler. Gå inn via It's learning når du ikke er på skolens nettverk)

Aviser

Les aviser på nett

Søk i PressReader (aviser og magasiner fra hele verden). Pressreader gir tilgang til over 6000 aviser og tidsskrifter på over 70 forskjellige språk! Alt kan leses på nettbrett eller mobiltelefon via PressReader-appen som er gratis fra Appstore eller Googleplay. På PC får du samme tilgang via pressreader.com. Etter pålogging på skolen eller et annet bibliotek, har du tilgang til tjenesten i 3 døgn.

Boktips

Tips om bøker

Kan du hjelpe meg å finne en bok? En virkelig god en, altså – og kanskje helst litt tynn… eller kanskje tvert i mot veldig tykk.

Omgitt av tusenvis av bøker er dette likevel alltid en vanskelig oppgave. For hva er vel en god bok? Hvorfor leser vi? Hvordan skapes leselyst?

Dette jobber vi på skolebiblioteket med hver dag. Stadig er målet å matche riktig bok med rett elev eller lærer. Utstillinger innen ulike temaer, bokanbefalinger og bokprat i klassene er tiltak som vi håper kan stimulere til økt leselyst og leseglede!

Bruk av kilder

Kildekritikk og søking

Dersom du unnlater å oppgi kilder til tekst hentet fra litteratur, artikler eller internett i en skriftlig hjemmeeksamen eller en obligatorisk innleveringsoppgave, begår du plagiat.

Plagiering betraktes som fusk.

Søk og skriv

Kildekompasset

Viko

Om kildehenvisninger i APA-stil