− Jeg vil hjelpe barn uten muligheter med musikken min


Publisert:

07.08.2020

Oppdatert:

25.08.2020

Åtte elever har utmerket seg og mottar stipend.

Sitater i tittelen i denne saken tilhører Bjeate Cravalho Catalon. Hun drømmer om å kunne bidra til en bedre fremtid for fattige barn i andre land gjennom sin musikk. De siste tre årene har hun gått på musikk og dans ved skolen.

− Jeg har sett med mine egne øyne barn som har potensial, talenter og drømmer, men som ikke har muligheter. Denne tanken ligger bak drømmen min om å gjøre en forskjell for disse barna. Det viktigste for meg er å kunne spre glede gjennom musikken jeg spiller. For meg må dette prioriteres mer enn det å være berømt. Drømmen min er å få musikken til å leve, sier Bjeate. 

Fra venstre: Bjørn-David Jelle, Sparebank1, Ingrid Lauritzen, Lars-Magnus Bjørnstad, Mathias M. Rype og Michael Iversen Johannessen.

Stipend til elever som har utmerket seg

De siste årene har DNB delt ut stipend til elever på studieforberedende, og Sparebank1 til elever på yrkesfag. Selv om avslutningen blir digital i år, vil bankene uansett bidra med stipend til fire elever hver.

5000 kroner ble derfor høytidelig overrekt til sammen åtte elever som har utmerket seg faglig, bidratt til å skape trivsel og et godt læringsmiljø, eller har vist et sterkt samfunnsengasjement utenfor skolen.

− Dette var veldig gøy og uforventet, sier Ingrid Lauritsen etter utdelingen fredag 12. juni .

Ingrid er en av to jenter på elektrofag i Vg2. Hun forteller at det har vært to spesielle og lærerike år. Hun har lært å ta sin plass, noe hun trives godt med.

Ingrid Lauritzen

−  Jeg har lært mye av gutta, og de har lært mye av meg. Jeg håper jeg kan være et forbilde og at flere jenter vil velge denne retningen, vi trenger å likestille yrket litt mer, sier Ingrid.   

Dette var elevene som mottok stipend, og begrunnelsen for hvorfor:

Elevene på yrkesfag

Ingrid Lauritzen (2ELA), utdanningsprogram Elektrofag

Ingrid Lauritzen er en modig elev som viser pågangsmot og velger å gå mot strømmen. Hun bidrar til et godt klassemiljø, og stiller opp for medelever. Ingrid viser stor faglig forståelse, og har høy grad av måloppnåelse i programfag så vel som i fellesfag. Hun er klassens tillitsvalgt og sitter også i elevrådet. Ingrid er nysgjerrig og utfordrer en konservativ bransje, har vist stor arbeidskapasitet, og fikk tidlig tilbud om læreplass hos HARU-elektro. Hun er et friskt pust i klassen, og ei jente med bein i nesa. Det er mange fordommer mot jenter som elektrikere, men vi er sikre på at Ingrid vil være et godt forbilde for jenter i denne bransjen. Ingrid er også svært engasjert i sin idrett på fritiden, og leverer også her på høyt nivå.

Mathias M. Rype (2KJA), utdanningsprogram Teknikk og industriell produksjon

Mathias M. Rype utmerker seg faglig med gode karakterer både i teoretiske og praktiske fag. Han viser stor interesse for fag, er nysgjerrig, fremoverlent og positiv. Mathias bidrar aktivt i gruppearbeid, tar ofte ansvar og er den som sørger for at «jobben blir gjort». Dette gjør han med et smil og en positivitet som imponerer. I undervisning i verksted gjennom reparasjon av kundebiler har han forstått helheten, og tar delen med å fylle ut en arbeidsordre like seriøst og grundig som selve reparasjonen. Mathias hjelper alle elever som spør om det, og gjør ingen forskjell. Hans positive holdninger og toleranse har bidratt til et godt klasse- og læringsmiljø. Han fikk allerede etter første YFF-periode beskjed om at han var ønsket som lærling på Volmax Borgeskogen som har et relativt «trangt nåløye».

Michael Iversen Johannessen (2MFA), utdanningsprogram Restaurant og matfag

Michael Iversen viser stor interesse for matfaget og er alltid nysgjerrig på å lære mer. Han har jobbet strategisk på veien mot å få en læreplass, og har nå takket ja til læreplass på Meny Farmandstredet. Fra utplasseringsbedrifter får han svært gode tilbakemeldinger på at han viser stor interesse for faget. Michael har hatt god faglig progresjon gjennom dette skoleåret, og har stått på og vist stor arbeidskapasitet.  Han har gode relasjoner med alle i klassen, og har en god og positiv innvirkning på klassemiljøet. Michael er positiv og hjelpsom, og viser stor respekt i relasjon med både medlever og ansatte. Han er en gutt som ikke er redd for å ta i et ekstra tak og hjelpe andre.

Lars-Magnus Bjørnstad (2TRA), utdanningsprogram Service og samferdsel

Lars-Magnus Bjørnstad bidrar aktivt til et godt klassemiljø. Hans positivitet, hjelpsomhet og hyggelige «vesen» smitter over på de andre, noe som gir høy grad av faglig positivt samspill og ett godt miljø i gruppa. Han er et forbilde for medelever, og var også et naturlig valg som tillitsmann for klassen. Han deltar aktivt i øktene med gode refleksjoner og stiller faglige spørsmål som engasjerer. Noe som også bidrar til å høyne læringsutbytte for resten av klassen. Han hjelper medelever med oppgaver og gode forklaringer på en positiv måte. Kombinert med hjemmeskole har han bidratt samfunnsnyttig med gårdsarbeid i denne spesielle corona-tiden. Dette mer eller mindre på fulltid, i tillegg til å opprettholde kvaliteten på skolearbeidet.

Lars-Magnus får veldig gode tilbakemeldinger fra praksisplassen på ASKO som han har hatt gjennom hele skoleåret, og det har aldri vært noen tvil om at han skulle få læreplass på samme sted som yrkessjåfør. Noe av fritiden brukes til fiske, og han holder et høyt nasjonalt nivå i isfiske hvor han i NM i vinter fikk med seg flere medaljer hjem til Kvelde. Han skulle også ha representert Norge i nordisk mesterskap i mars, men pga. situasjonen ble dette dessverre avlyst.

 

Elevene på studieforberedende 

Guro Ramberg, 3IDB

Guro Ramberg spiller på aldersbestemte landslag i håndball og hun har vært en viktig spiller for Larvik Håndballklubb i sesongen som har gått. Der spilte hun fast i 1.divisjon, og laget rykket opp til eliteserien. Både for laget sitt, og for medelever på Toppidrettslinja på skolen går Guro foran med sitt gode humør og sitt enorme pågangsmot. Hun er en toppidrettsutøver av ypperste klasse, og hun har et sterkt konkurranseinstinkt som gjør at hun er meget fokusert og seriøs hva gjelder både skole og trening.

Guro har jobbet målbevisst og hardt med skolearbeid gjennom alle årene på THVS. Hun ligger an til å gå ut med svært gode karakterer. Guro er et sterkt bidrag til godt sosialt miljø i klassen, på idrettsfag og på skolen generelt. Hun utstråler masse energi og positivitet til alle rundt seg.  Gjennom sine sterke faglige prestasjoner bidrar hun også til et godt læringsmiljø.

Sayed Ali Reza Hussaini, 3STAØ

Sayed Ali Reza Hussaini er en solstråle. Han kom alene som flyktning fra Afghanistan. Han har mistet kontakten med familien og bor nå sammen med en venn. Han har nesten ikke fravær og han er topp motivert for skolen. Alltid blid og positiv! Han utfører oppgavene på en svært tilfredsstillende måte og ber om hjelp og veiledning når han trenger det. Han lytter og følger de rådene han får. I år har han avlagt Bergenstesten i tillegg til å ha tatt eksamen i morsmålet sitt. Han har jobbet seg gjennom gamle norske tekster og epoker og har like mye kunnskap som alle de andre om norsk litteratur og språkhistorie. Han vil derfor oppnå en god måloppnåelse i faget, noe som naturlig nok resulterer til gode karakterer. Planen er å bli sykepleier, og det er det fullt mulig å oppnå! Sayed er et godt forbilde for ungdommer i kraft av de verdiene han står for.

 

Ola Tangen Kulseng, 3STDR

Ola Tangen Kulseng har siden oppstart i Vg1 vist en ekstraordinær interesse for realfag, med utgangspunkt i en sjeldent godt utvikla matematisk forståelse. Denne genuine interessen gjør at han også, med glede, deler av sin kunnskap. I VG1 gjennomførte han R2, sammen med en VG3-klasse, der han fungerte som en ekstra lærer og viktig ressurs for klassen. Ola er vennlig, tålmodig og grundig som fagformidler. Synet av Ola som tegner og forklarer sine medelever er noe vi har satt pris på som lærere. Det er sånn vi vil ha det her på skolen: Man deler sin kunnskap og entusiasme! Ola fullførte R2 i VG1 og tok så både fysikk 1 og 2, mens han gikk i VG2.

Samtalene vi lærere har hatt med Ola starta som faglig veiledning, men gikk raskt over i faglig filosofering og mer generelle studieråd. Olas fagkunnskap overgikk nemlig raskt lærernes kunnskap innen mange fagområder på realfag. Samtalene med Ola har vært med på å gi oss lærere et større og dypere perspektiv på faga våre, og vi har mang en gang blitt utfordra av Olas faglige problemstillinger. Tross glimrende karakterer i realfaga har Ola hele tiden hatt et forbilledlig fokus på den faglige forståelsen og ikke karakterene. Olas egenskaper som miljøskaper og rollemodell på realfag er unik, både blant elever og lærere.

Mens han gikk Vg2 ble han Norges beste representant og tok det som, historisk sett, er en av Norges svært få medaljer i det internasjonale fysikk-OL, som da ble arrangert i Israel. I år presterte han å kvalifisere seg til de nasjonale finalene i faga fysikk, astronomi og kjemi. Pandemien satte dessverre en stopper for avviklinga av de nasjonale finalene i år.

I tillegg til sine faglige kvalifikasjoner, er Ola en elev som er opptatt av at alle skal ha det bra. Han er opptatt av at miljøet i klassen og på skolen skal være godt, og han gjør det han kan for å involvere alle. Han har alltid et hyggelig ord til både elever og ansatte.

 

Yanina Bjeate Cravalho Catalon, 3MDA

På sitt første besøk på THVS, april 2016, var kommunikasjonsspråket til Yanina

Bjeate Cravalho Catalon

 engelsk. Nå avslutter hun videregående opplæring med topp karakter i de fleste fag og med en spesiell utmerkelse i programfag der hun har briljert med sin kunnskap og kreativitet. Vi har sett en formidabel læringskurve og læringsvilje i denne korte perioden. Vi snakker om en veldig blid og positiv elev, hjelpsom mot andre i klassen når de spør, og alltid godt forberedt. Hun møter og er aktiv i alle timene, både før og under koronatiden. Alle innleveringer og prøver er av toppkvalitet. Bjeate har vært en viktig brikke for læringsmiljøet i klassen sin og på tvers av utdanningsområdet sitt. Hun er en gledesspreder med sitt åpne syn, inkluderingsnatur, faglig dyktighet og godt humør. Hun har jobbet målrettet og hardt for å bli en bedre pianist. Hun har alltid tatt seg tid til å virkelig forstå, og på den måten utvikle seg som elev. Hun har hatt en usedvanlig vekst og er meget følsom, temperamentsfull og musikalsk. Når hun i tillegg har en fantastisk humor, blir det veldig bra!

Bjeate drømmer om å kunne bidra til en bedre fremtid for fattige barn i andre land gjennom sin musikk. Hun har selv uttalt «Jeg har sett med mine egne øyne barn som har potensial, talenter og drømmer, men som ikke har muligheter. Denne tanken ligger bak drømmen min om å gjøre en forskjell for disse barna. Det viktigste for meg er å kunne spre glede gjennom musikken jeg spiller. For meg må dette prioriteres mer enn det å være berømt. Drømmen min er å få musikken til å leve». Bjeate prøvespilte på Griegakademiet - institutt for musikk i Bergen, og ble i vår godkjent for videre studier på bachelor utøvende musiker.