− Mer praktisk skole høres skikkelig bra ut

Mange ungdom blir nok mer motivert til å gjennomføre skolen når den er mer praktisk, mener Nikolai, Abel og Mathias.
Nikolai Åsvang-Olsen, Mathias Haukøya Amundse og Abel Krogstad Karterud stortrives på bygg- og anleggsteknikk. Foto: Ellen Marie Skjefstad
Nikolai Åsvang-Olsen, Mathias Haukøya Amundse og Abel Krogstad Karterud stortrives på bygg- og anleggsteknikk. Foto: Ellen Marie Skjefstad

− Vi kan være enige om at skolen for mange kan være litt kjedelig, sier Nikolai Åsvang-Olsen.

Foran seg i restaurant Tigris på Thor Heyerdahl videregående skole har han en forsamling av rådgivere og rektorer i ungdomsskolen og THVS.

De snakker om alle mulighetene som ligger i den nye satsingen «Praktisk opplæringsløp». For nå skal ungdommen får en mer praktisk skole, fra 9. klasse, gjennom videregående og til de står med fagbrev i hånda.

Bedre skoledager

Nikolai fortsetter:

− Med mer praktisk jobbing inn i skolen, som jeg får her på bygg- og anleggsteknikk, gjør det skoledagen enklere. Du blir sett og du får brukt kroppen gjennom dagen, forteller 15-åringen.

Han får støtte av sine medelever Mathias Haukøya Amundsen (15) og Abel Krogstad Karterud (15).

− I 9. klasse var jeg en dag på Naturskolen hver uke. Det ga meg mulighet til å samle roa, og gjøre det bra de dagene jeg var på skolen, forteller Mathias.

Abel, som også går førsteåret på bygg- og anleggsteknikk, legger til:

− Det jeg liker så godt med det praktiske i skolen er at jeg får brukt kroppen, og jeg opplever at vi har et godt samhold oss elever og lærere imellom. Vi lærer å være selvstendig og jeg synes det er så mye enklere å lære teori på en plankebit der vi samarbeider for å finne svaret på for eksempel et mattestykke, sier Abel.

20220922_143710.jpg
Rådgivere og rektorer samlet til dialog. 

Imponert over yrkesfag-elevene

Kjell Jensen, virksomhetsleder for skole i Larvik kommune, er imponert over de tre guttene som nettopp har delt sine tanker om en mer praktisk skole.  

− De er så flinke til å sette ord på hvordan skolen og praksisen føles på kroppen, sier Jensen.

Etter kun kort tid i stillingen som virksomhetsleder i Larvik, har han allerede fått mange gode innspill til hvordan skolehverdagen kan bli bedre for Larviks-ungdommen. Ikke minst bidro møtet med rådgivere og rektorer til viktige refleksjoner.

Alle heier de på at utdanningen går i retning av å bli mer praktisk og individuelt tilpasset. Med «praktisk opplæringsløp» skal elever kunne søke seg til dette fra 9. klasse, og avslutte med fagbrev etter to år i videregående og to år som lærling.

Unikt samarbeid: Praktisk opplæring fra ungdomsskole til fagbrev

Entusiasme i larviksskolen

Lin Marie Holvik, rektor ved THVS, er glad for at man nå beveger seg bort fra et teoritungt fokus i grunnskolen.

− Jeg er glad for at mer praktisk opplæring fra ungdomskolen høster så god respons blant de som jobber i larviksskolen, da er vi på riktig vei, sier Holvik.

Leder av Våre Unge, Frøydis Straume, sier at de ikke har funnet andre kommuner som gjør det Larvik gjør nå.

20220922_141142.jpg
Samarbeider tett om mange prosjek under paraplyen "Våre unge": Kjell Jensen, virksomhetsleder for skole i Larvik kommune, Lin Marie Holvik, rektor ved Thor Heyerdahl vgs og Frøydis Straume, prosjektleder for Våre unge. 

– Det har vært effektiv jobbing og sjeldent har jeg opplevd mer entusiasme og mot enn jeg gjør i denne kommunen. Å gå opp nye veier sånn vi gjør nå, krever at du bryter ut av vante mønster og måter å gjøre ting på. Det er utrolig inspirerende å være en del av, og ikke minst håper vi at det skal gjøre skolegangen bedre for mange ungdommer, sier Straume til Østlands-Posten.

Les artikkel i Østlands-Posten:

Den nye satsingen rører skolesjefen til tårer: – Har aldri hørt om noen som gjør lignende

Publisert: 26.09.2022 Oppdatert: 27.09.2022 kl.09.36