no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

− Vi har drukket vannet alle sammen

Realfagselevene renser Lågen-vannet så det kan drikkes.
Nikolai Areshev, Martin Hauan Larsen, Julia Oniszczuk, Eirik Tråseviken, Sander Lauritzen, Peder Flaat og Henrik Kaupang Lye har lagt ned mange timers jobb.
Foto: Ellen Marie Skjefstad

Med sikringsskap, tre store sylindere, vanntank, tappekran, og mange duppedingser som bare de som kan det vet hva er, er det et imponerende renseanlegg elevene i teknologi- og forskningslære (TOF) har renovert og satt i drift igjen.

Renovert riggen

− Vi har lest, sett på tegninger, bilder og fått god hjelp fra de som kan det best. Også har jeg lært meg å skru av disse gutta her, sier Julia Oniszczuk.

Realfagseleven på Vg2 peker på klassekameratene Nikolai Areshev, Martin Hauan Larsen, Eirik Tråseviken, Sander Lauritzen, Peder Flaat og Henrik Kaupang Lye.

Alle forteller entusiastisk om prosessen med vannrenseanlegget. De har på egenhånd demontert, vasket og renset, byttet deler og renovert riggen til den var kjørbar.

20220608_104222.jpg

Julia Oniszczuk forteller entusiastisk om hvordan det fungerer.

− Vi har hentet råvann fra Lågen og renset det, så har vi målt pH og transmisjon, og fått ut rent vann i andre enden, forteller Julia.

Rent vann for fremtiden

Alle involverte har drukket vannet, og det har gått helt fint.

Nikolai Areshev synes det har vært ordentlig spennende å være med på prosjektet.

− Å omforme råvann til drikkevann, er et fagfelt som kommer til å utvikles mye i årene fremover, og derfor er det gøy å kunne følge med på nye metoder som vil gjøre det enda mer effektivt å rense vann, sier Nikolai.

20220608_104313.jpg
Eirik Tråseviken viser frem modellen. 

De andre i gruppa er enige.

− Dette er absolutt noe jeg kan tenke meg å jobbe med i fremtiden, sier Julia.

Behov for ulik kompetanse

Det hele startet i høst. Da fikk alle elevene i TOF i oppgave å lage sin egen vannrensemodell, før de kunne velge fritt sine egne forskningsprosjekt. Det var da disse syv valgte å fordype seg i rensing av vann. De fikk låne vannrenseriggen fra Vestfold Vann, som sammen med andre aktører innen vannteknologi, var ansvarlige for byggingen i sin tid.

Underveis har de fått mye hjelp av Vestfold Vann og Noka AS. Ryan Mathisen i Vestfold Vann har vært en god støttespiller underveis. Eyvind Tomter i Noka AS har holdt foredrag om UV-rensing, og lånt ut måleutstyr til elevene og donert UV-renseanlegg som ble brukt.

20220608_103817.jpg

Tanja Breyholtz, daglig leder i Vestfold Vann og lærer Bjørn Helge Rømen.

− Etterspørselen etter rent vann og vannkraft kommer til å bli stor i fremtiden, sier Tanja Breyholtz, daglig leder i Vestfold Vann.

Hun poengterer at det vil kreve mye ulik kompetanse.

− Vi trenger flinke mekanikere, elektrikere, automasjonsteknikere, teoretikere, ingeniører og de med prosesskunnskap, sier Breyholtz.

Elevene styrer egne prosjekter

Nettopp sammensetningen av kunnskap, gjør faget teknologi- og forskningslære så spennende, sier lærer Bjørn Helge Rømen.

− Faget er tverrfaglig, og det er brobyggende mellom realfag, teknologi- og yrkesfag, sier Rømen, som synes det er gøy å se elevene få prøve seg på både det teoretiske og praktiske.

− Det er veldig artig for meg som er ingeniør og de elevene som klør mer i fingrene enn sine medelever på realfag, sier han.

20220608_102253.jpg

 Henrik Kaupang Lye og resten av gruppa forteller ivrig.

TOF-elevene får utfordret seg på mange områder i faget. Ikke bare får de mulighet til å fordype seg i emner de synes virker spennende, de får selv ansvar for å drive prosjektet fremover fra start til slutt.

− Elevene styrer sine prosjekt bortimot 100 prosent selv. Her er jeg mer en veileder og servicemann enn tradisjonell lærer. På den måten forberedes de på neste steg, om det er jobb eller videre studier, sier Rømen.

 

Publisert: 16.06.2022 Oppdatert: 16.06.2022 kl.10:16