no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Alle til flåtan!

Elevene på bygg, elektro og teknologi bygger flåte som skal på vannet utenfor Bølgen kulturhus.
Oliver Peevor-Johnson og Isak Magnus Kvivesen på elektro og datateknologi får god trening på å finne ut at det tekniske mens de jobber med lyskastere til flåten.
Oliver Peevor-Johnson og Isak Magnus Kvivesen på elektro og datateknologi lærer underveis mens de jobber med lyskastere til flåten.
Foto: Ellen Marie Skjefstad


− Det er jo veldig ålreit å bygge noe som folk faktisk skal bruke, sier Simen Bergene.

Sammen med medelever på bygg- og anleggsteknikk er han godt i gang med å bygge en flåte på 60 kvadratmeter. På elementer som skal holde den flytende, bygges gulv av ypperste Nordsjø-kvalitet. Det sages, hamres og spikres i de gamle lokalene til Alfred Andersen.

Les sak i Østlands-Posten om flåteprosjektet

Lærer underveis

Like over på andre siden av jernbanelinja, i 4. etasje på Thor Heyerdahl vgs, er Oliver Peevor-Johnson og Isak Magnus Kvivesen i gang med å kode og koble lyskastere som skal under flåten. Lysene skal styres fra en app og ha mange funksjoner, i tillegg til at de selvsagt må få det vanntett.

− Vi har fått gode tips av en som jobber med lys og lyd på Bølgen, også utforsker vi selv i programvaren og på nett, forteller Vg2-gutta på elektro og datateknologi.

De lar seg rive med i arbeidet, og har brukt mye tid både på skolen og av fritiden sin på prosjektet. De to jobber sammen med firmaet Fosstech for å støpe inn lyskasteren og gjøre den vanntett, så de er ofte å finne på kontoret i Stokke.

− Det er mye som skal på plass, men det er bare gøy å bruke tiden på dette, sier Oliver.

20220321_123539.jpg
Lauritz Celius-Hansen og Simen Bergene på bygg- og anleggsteknikk Vg1 liker tanken på at Larviks innbyggere skal kunne bruke flåten.

Skal deles på midten

Beveger vi oss nedover trappene på skolen til bakkenivå, finner vi Trond Hauge, lærer på teknologi- og industrifag (TI). For å få flåtens nøyaktige dimensjoner, har han tegnet den i sin helhet i 3D-program på PCen. Det trengs, for på TI skal de nemlig lage stålkonstruksjoner som skal holde flåten sammen.

− Hver vinter skal den kunne løftes opp av vannet, og for å få til det, er de avhengige av å kunne dele den i to. Derfor kreves det presisjon for å få dette til, sier Hauge.

Flåte-prosjektet er med andre ord et samarbeid på tvers av ulike utdanningsprogram på Thor Heyerdahl skole. Og det hele gjøres i tett dialog og samarbeid med Bølgen kulturhus som står for deler av finansieringen.

20220323_132426.jpg
Delene som skal holde flåten sammen klargjøres av Aleksander Hay Nesse i 1TIC.

Målet er å få flåten på vannet innen sommeren. Det er Jana Myhra, elev på bygg- og anleggsteknikk som har tegnet ulike forslag til hva flåten kan inneholde. Når den sjøsettes kommer den til å ha benker, en bar og et stort seil. Her skal folk kunne slappe av på bølgan den blå – rett nedenfor kulturhuset i Larvik.

Etter hvert skal det lages andre elementer til flåten. Kanskje den kan romme kunstutstilling eller brukes til forskning?

Utforskende pedagogikk

Lærer på elektro og datateknologi og operativ ansvarlig for prosjektet, Nils Even Håve, forteller at flåteprosjektet gir mulighet til å drive med utforskende pedagogikk, der det etableres samarbeid med bedrifter og Bølgen kulturhus.

− Dette er et morsomt og givende prosjekt på tvers av avdelinger og fag, hvor både lærere og elever er med, sier Håve.

 Ingeborg (TI), Fredrik (elektro) og Jana (BA).
 Ingeborg (TI), Fredrik (elektro) og Jana (BA) med tegningene Jana har laget.

Når flåten er på vannet kan elever i årene fremover utvikle nye prosjekter knyttet til den, og den kan brukes som et alternativt undervisningssted.

− Her kan man utforske teknologi og bærekraft og helt sikkert mange andre fag og temaer, sier Håve.

Trond Hauge foran 3D-modellen han har laget.
Trond Hauge foran 3D-modellen han har laget. 

Publisert: 19.04.2022 Oppdatert: 25.04.2022 kl.11:23