no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Bygger Minecraft-verden til undervisningen

Utvekslingselev Douglas tok utfordringen: Nå får BA sin egen verden i Minecraft.

Av de elleve månedene Douglas Graham Haffner fra Sør-Afrika har vært utvekslingselev på bygg- og anleggsteknikk (BA), har en god del timer gått med til å få på plass en egen Minecraft-verden for avdelingen.

− Jeg elsker Minecraft, så da Sissel spurte om noen ville være med på å bygge, var det ikke vanskelig å si ja. For meg er det en ny utfordring, og jeg lærer masse nytt, sier Douglas.

Gode spillhjelpere

Lærer Sissel Merete Andersen hadde lyst til å fordype seg i didaktisk bruk av spill i undervisningen. Hun synes bruk av spillbasert læring der spilling knyttes opp mot tverrfaglig jobbing med vurderinger virket spennende. Så sagt, så gjort.

− Men jeg følte at jeg var på litt dypt vann når det kommer til å sette opp en spillverden for oss i Minecraft: Education. Så jeg spurte elevene i 2TRA (treteknikk) om de kunne hjelpe meg med byggingen. Vår utvekslingselev Douglas svarte raskt «ja». Ikke lenge etter var oppføringen i gang, forteller Andersen.

Douglas Graham Haffner og Marius Wik er over gjennomsnittet gode i Minecraft.

At sørafrikaneren brenner for dette er tydelig på ferdighetene han viser frem i spillenes verden. Han kommer til å etterlate seg et solid stykke arbeid når han reiser tilbake til hjemlandet i starten av januar.

I tillegg til Douglas er Marius Wik på skolens IKT-avdeling en viktig ressurs for å få dette til. Med stort pågangsmot og kunnskap om spill kommer han til å være i prosjektet til det er på beina.

Glemmer å ta friminutt

Med seg på laget – ikke minst som stor inspirasjon – har de norsklærer ved Re vgs. Linn-Katrin Vestly. Fjorårets vinterferie brukte hun til å skape en skape verdenen i det populære spillet til byggfagelevene sine, og har laget et tverrfaglig undervisningsopplegg til yrkesfag, norsk, engelsk og programfag.

− De synes det er så gøy å bygge hus i dataspillet at de glemmer å ta friminutt. Det er sjelden jeg opplever et slikt engasjement for faget, fortalte Vestly til NRK.
Se innslag på NRK her.

Linn-Katrin Vestly har tatt i bruk spill i undervisningen og deler erfaringer.

− Undervisningsopplegget til Linn-Katrin ser helt supert ut. Vi tar utgangspunkt i hennes opplegg og er så heldige å få hjelp av henne fremover. Vi må tenke på hvilke pedagogiske grep vi bør ta, og det er nok mye jeg ikke har tenkt på som hun kan, sier Sissel Merete Andersen, som er glad for oppfordring og støtte fra både avdelingsleder og rektor i dette arbeidet.

Virkelighetsnært

Douglas har satt opp mange tomter i det som skal bli BAs egen verden. Elevene skal skrive søknader om å få bygge på tomtene, de med best argumenter får velge tomt først. Elevene må lage plantegninger som tas med til et arkitektkontor i spillet for godkjenning. Kontoret skal styres av lærer Sissel. Hvor mye materialer de trenger må de regne ut og hente fra et lager. I engelskfaget skal de beskrive huset sitt muntlig.

MicrosoftTeams-image (32).png

− Vi gleder oss skikkelig til vi er i gang og elevene får utfolde seg i dette. Før den tid er det mye jeg må lære meg som spillvert så både jeg og Marius skal på flere kurs, sier Andersen, som håper det er klart til bruk i mars.

Hør podcasten Norskpraten med Linn-Katrin Vestly ved RE vgs.

Publisert: 08.12.2020 Oppdatert: 11.12.2020 kl.10:27