no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

De prater og leker på engelsk i en uke

Elever fra alle linjer lærer engelsk på mange ulike, kreative måter hver dag i en hel uke.
Wiktoria Maja Zalewska (TI) og Maria Carolina Larsen (musikk og dans), har blitt godt kjent etter to av fem dager på engelskkurs. Foto: Ellen Marie Skjefstad
Wiktoria Maja Zalewska (TI) og Maria Carolina Larsen (musikk og dans), har blitt godt kjent etter to av fem dager på engelskkurs. Foto: Ellen Marie Skjefstad

− Husk at vi må si det på engelsk, sier Wiktoria Maja Zalewska til de andre rundt bordet. De spiller Alias, der spillerne skal forklare et ord uten faktisk å si det. Tvisten her er at de må gjøre det på engelsk.

Lærer utenfor pensum

I en hel uke skal Wiktoria få lære seg grunnleggende engelsk sammen med andre Vg1-elever, som kommer fra alle utdanningsprogram ved THVS. De har meldt seg frivillig og er motiverte for fem dager fylt med nye og kreative måter å lære på.

Til sammen møtte 28 elever opp første dag 8. november, og samtlige med unntak av én trosset regnet dag to og fant veien til Fram-hallen.

− Jeg lærer noe nytt hele tiden, og jeg lærer mye mer. Her spiller vi brettspill, har arbeidsstasjoner, PC-spill og kan bruke språket på mange andre måter enn når vi kun leser pensum, sier Wiktoria, som går på teknologi- og industrifag.

20211109_103432.jpg
Pournima Namdeo Patil og Anne Nybø lærer bort engelsk en uke til ende for elever som har meldt seg på. 

Spillkamerat Maria Carolina Larsen, som går på musikk og dans, er strålende fornøyd så langt.

− Det er skikkelig lærerikt. Her er det ordentlig gøy å lære engelsk. Også blir vi kjent med folk vi ikke kjenner fra før, det er gøy, sier Maria.

Opplegget treffer godt

Ved THVS er det en gruppe lærere som jobber på «Heyerdahl Resurs», der de sammen med skolens lærere og ledere tilrettelegger for tilpasset opplæring. Det er de ansatte ved Heyerdahl ressurs som har tatt initiativ til en ressursuke i engelsk, etter at de har kartlagt engelskkunnskapene til elevene.

− Hensikten er at elevene skal bli bedre, motivere og få interesse for språket. Da må de jobbe, delta og være aktive nå, og det er det vi legger til rette for, forteller Pournima Namdeo Patil.

Elevene får et variert opplegg får å bygge et bredere ordforråd, spesielt knyttet til eget yrkesfag, samt en innføring i grunnleggende grammatikk.

20211109_105634.jpg
Dag to av engelsk ressursuke var satt av til ulike arbeidsstasjoner.

− I tillegg ønsker vi at elevene skal lære å lære, og at de kan bruke studieteknikkene videre i ordinær undervisning. Dagene her bestå av mye praktisk muntlig engelsk og spennende og engasjerende aktiviteter, sier Patil.

Det er første gang ressursuke i engelsk gjennomføres. En evaluering skal gjøres, men allerede etter to dager er Patil optimistisk.

− Det virker som vi har truffet godt med dette opplegget.

Publisert: 09.11.2021 Oppdatert: 09.11.2021 kl.15:30