no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

De viktige hjelperne

97,5 prosent av elevene som fikk hjelp av lærerne på «Heyerdahl ressurs» besto.
Responstiden fra faglærer søker om pedagogisk støtte til en ressurslærer er på saken er kort – som regel under 14 dager. Hassan Fattouhi mener det er en av nøklene til suksess.
Responstiden fra faglærer søker om pedagogisk støtte til en ressurslærer er på saken er kort – som regel under 14 dager. Hassan Fattouhi mener det er en av nøklene til suksess. Foto: Ellen Marie Skjefstad

− Vi jobber tett og får god kontakt, både med de elevene vi hjelper, og med lærerne vi samarbeider med. Sammen med faglærer, tilpasser vi opplæringen for den enkelte elev individuelt, det gir resultater.

Det er Hassan Fattouhi og Arne Telle som forteller om arbeidshverdagen som ressurslærere på Heyerdahl ressurs. De sitter på teamrommet i fjerde etasje – der de syv ressurslærerne har pulten sin side om side. Begge sier de stortrives med elever og kollegaer.

− At vi jobber så tett gjør at vi lærer av hverandre, og revurderer praksisen vår hele tiden, sier Hassan.

Den mest meningsfulle jobben

Det er tredje året ressurslærerne er organisert i samme enhet. De gir faglig støtte til elever som trenger det, og alle faglærere på skolen kan søke om bistand fra ressurslærerne, som hjelper til i en tidsavgrenset periode. De er inne i alle fag og på alle avdelinger. Det betyr at de må være fleksible, for det er ingen faste elever og timeplaner gjennom ett år.

− Å være en del av Heyerdahl ressurs er den mest meningsfylte jobben jeg har hatt i mitt lange pedagogliv. Og hvilken glede og hvilket privilegium å få arbeide tett med så mange fine ungdommer som viser slik takknemlighet for jobben vi gjør, sier ressurslærer Anne Nybø.

Arne Telle er enig, det er gøy å jobbe med ungdom.

− Vi får et helt spesielt forhold til elevene når vi jobber så tett på. Da kan vi virkelig sikre oss at de har forstått det de skal lære før vi går videre, sier Arne.

20221123_141224.jpg

Ressurslærere er alltid tilgjengelige på Studieverkstedet hver onsdag der de hjelper med leksene. Også på Teams blir de kontaktet regelmessig av elever som trenger litt hjelp – egentlig til alle døgnets tider.

 

− Når vi jobber med grupper på en til tre elever er det lov å spørre med en gang. De føler seg sett og trygge, og at du er der for dem, de får en selvsikkerhet. Det er en av de store gevinstene med denne måten å jobbe på, sier Hassan.

Får mestringsfølelse og motivasjon

Tidligere var det et «tolærer-system» ved THVS, der ressurslærerne var fast inne i en klasse fra skolestart. Nå identifiserer faglærer behovet, snakker med eleven for å sikre at han eller hun er motivert og søker. Så samarbeider faglærer og ressurslæreren for å finne best undervisningsopplegg.

20211109_103432.jpg
Pournima Namdeo Patil og Anne Nybø lærer bort engelsk en uke til ende for elever som har meldt seg på. 

Matematikklærer Lene Ask Andreassen har jobbet tett med Arne Telle i flere år. Hun forteller om en velfungerende ordning og godt samarbeid med ressurslærer. De bruker samme undervisningsmetodikk og har stor forståelse for hverandres undervisning.

− Å få så god faglig støtte i undervisningen gjorde at vi sammen kom tettere på hver enkelt elev som trengte faglig støtte og hjelp nok til å kunne gjennomføre og bestå faget. Jeg tror at vi med det gode samarbeidet gjorde at elevene gikk fra følelsen av mislykkethet til mestringsfølelse og motivasjon i faget, sier Lene.

Høy andel bestått

Avdelingsleder for elevtjenesten, der Heyerdahl ressurs er en av enhetene, ser at de utgjør en forskjell for elevene de hjelper.

− Denne arbeidsmetoden gir solide resultater. Noe av nøkkelen til det er nok at lærerne spiller hverandre gode ved tett samarbeid rundt elevene, sier May-Bente Jansson.

I fjor hadde lærerne på Heyerdahl ressurs 233 oppdrag, der hvert av oppdragene ofte involverte flere elever. Med hovedmål om å veilede og hjelpe elevene til fullført og bestått, kan denne måten å jobbe på trygt sies å være vellykket.

− Av alle elevene som fikk hjelp, var det 97,5 prosent som besto fagene de fikk hjelp i. Så positive tall er vi svært glade for, sier May-Bente.

bruke.jpg
Hassan Fattouhi får ofte henvendelser fra elever som trenger litt ekstra hjelp. 

Sammensatte oppdrag

I tillegg til at ressurslærerne er inne i timer sammen med enkeltelever, er dette oppgaver de syv lærerne på Heyerdahl ressurs har:

  • Kurs i matematikk for de som skal starte på THVS, og matematikkurs for nåværende elever
  • Ressurslærerne er hver onsdag på Studieverksted der de:
    • Hjelper til med leksene for de som møter opp, samt digital leksehjelp på Teams
    • Driver forsterket norskopplæring
  • Engelskkurs over en uke, les mer om det her: De prater og leker på engelsk i en uke
  • Tospråklig fagopplæring
  • Kartlegger dysleksi
  • Tilbud til elever som står i fare for å ikke bestå i kroppsøving
  • Utvikler undervisningsopplegg, som for eksempel i nynorsk, som alle lærere på skolen kan ta i bruk i undervisningen
  • Deltar i USN-satsing om å lede og drive utviklingsarbeid knyttet til undervisning.

Publisert: 29.11.2022 Oppdatert: 29.11.2022 kl.14:21