no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Europa på rekordtid


Av:

Ellen Marie Skjefstad

Publisert:

23.04.2019

Oppdatert:

11.12.2020 kl.10:27

Elevene på SSØ har nå enda mer kunnskap om EU-samarbeidet.

− Jeg kan en del om dette fra før, men det er likevel nyttig å høre om temaet, sier Felix i 1STC.

Til sammen er det 14 klasser som får en time med europakunnskap denne dagen. Tuva Kvåle reiser rundt med NHOs (Næringslivets Hovedorganisasjon) «Europatimen». Det er et tilbud til skoleklasser som ønsker å lære mer om EU-samarbeidet og dets konsekvenser for Europa og Norge.

Historisk til i dag

Kvåle er for tiden i innspurten av sin mastergrad i statsvitenskap. Nå står hun foran elevene i samfunnsfag, historie og sosialkunnskap i Kon-Tiki.

Og her er gjelder det å følge med. Spørsmålene kommer plutselig og du bør være skjerpet.

− Kull- og stålunionen var en forløper til EU. Vet dere hvilke land som undertegnet avtalen i 1951?

Det vet de i salen. Flere rekker opp hånden og vips har de i samarbeid kommet frem til Belgia, Nederland, Luxenburg, Tyskland, Frankrike og Italia. Noen prøver seg på Storbritannia, men da forklarer Tuva på pedagogisk vis hvorfor de ikke ble med, og trekker paralleller til Brexit som landet står midt oppi i dag. At Storbritannias trer ut av EU vil få konsekvenser for oss i Norge også.

Engasjerte elever

Den historiske perspektiv for samarbeidet på det europeiske kontinentet, østutvidelsen i 2004, de sentrale EU-institusjonene, lovgivningsprosessen, forbrukerrettigheter, krav av varemerking, og Norges forhold til EU er noe av det Kvåle rekker å fortelle engasjerende om.

Avdelingsleder på språk, samfunnsfag og økonomi (SSØ), Kari Anne Nilsen, mener «Europatimen» er et godt supplement til undervisningen på dette området for elevene.

− Vi får et komprimert bilde med faktabasert og nøytral informasjon, der elevene må ta del i form av dialog med foreleseren. Det er et fint tilskudd til ordinær undervisning, sier Nilsen.

Tuva Kvåle snakker om de økonomiske, politiske og sosiale fordelene av et samarbeid på tvers av landegrensene. Hun spør:

− Kan dere nevne noen overnasjonale utfordringer som lettere kan løses med samarbeid landene imellom?

− Klimakrisen, svarer en.

− Flyktningkrisen, sier en annen.

− Finanskrisen, er forslag fra en tredje.

Kvåle er helt enig, og legger til at informasjonsutveksling blant annet for å bekjempe kriminelle nettverk også er lettere ved at landene snakker sammen.

− Jeg synes de kunne mye, og de hang så bra med, sier Tuva etter økta er ferdig.

Resultatene på den avsluttende Kahooten viser at mange fikk med seg essensen. Quizen var det Filip i 1STC som vant og fikk med seg litt godteri ut i midttimen.