no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Fantastiske teknologiske muligheter

Nå får elevene utfordre seg enda mer innen teknologi, læring og kreativitet.
Et rom fullt av muligheter til å utfolde seg kreativt og teknologisk. På bildet ser du skolens tre av fire fremtidspiloter som er superklare til å ta imot elever og lærere. Fra venstre: Anine Schevig Ludviksen, Jon Kvist og Sigurd Hagen Johansen. Foto: Ellen Marie Skjefstad

− Vi hører ofte at fremtiden er nå, at teknologien muliggjør og endrer måten vi samhandler, tenker og lever på. Det vet vi, og er derfor skikkelig stolte over at vi er i full gang med å utforske nye og spennende pedagogiske virkemidler, sier Lin Marie Holvik, rektor ved THVS.

Rom for teknologi og læring

Vi har – som det står i skolens Utviklingsplan – etablert «Heyerdahl læring og teknologi» på THVS. Det er et tankesett som sprer seg blant lærere, elever og lederne på skolen. Målet er at vi skal utdanne elever som er klare til å møte studier og arbeidsliv som blant annet krever kreative og innovative hoder som er langt fremme teknologisk.

Nå har vi fått på plass et rom fullt av utstyr som skal styrke en lang rekke læringsaktiviteter der elever og lærere får prøve ut ny teknologi for læring. Splitter nye gaming-PCer til spill i undervisningen, roboter, 3D-printer, tegnesaker og whiteboard-tavler, for å nevne noe, står klare.

Rommet har ikke fått navn, og er ennå ikke offisielt åpnet, så derfor pågår det nå en navnekonkurranse:

− Med alt dette utstyret, vil vi trigge elevenes skaperglede, nysgjerrighet og forskertrang, sier Monica Gjertsen Steinbakken, leder for organisasjonsutvikling, HR og innovasjon ved THVS, og ansvarlig for Heyerdahl læring og teknologi.

Rommet er delt i tre soner:

  1. Game on: Her kan elevene prøve de splitter nye Gaming-PCene, som inneholder spennende og lærerike spill.
  2. Make it: Her kan elevene skape sine egne produkter eller programmere roboter/ mikroprosessorer. 3D-printer, arduino, raspberry pi, sphero bolt, micro:bit og edison er stikkord for hvilke utstyr elevene kan utfolde seg med i denne sonen.
  3. Kreativ læring: Her kan elevene være utforskende, nysgjerrige og kritiske tenkende. Kreativiteten kan slippes løs på tegneruller, plakater eller whiteboard- tavler.

− Her vil alltid læring og teknologi vil stå i hovedfokus. Ved å utnytte de digitale verktøy tror vi, at både elevenes faglige læringsutbytte øker, og elevens digitale kompetanse, sier Irene Tombre, lærer og fremtidspilot.

Fremtidspiloter for digital transformasjon

Fire av våre lærere har funksjon som «fremtidspilot», som en del av deres arbeidshverdag. Kort fortalt skal de være med på å sikre læringsprosesser med bruk av teknologi, samt bidra til digital transformasjon for både elever og ansatte. De planlegger undervisningsopplegg og skal tilrettelegge best mulig for at elever og ansatte får læring gjennom å bruke teknologien som skolen nå besitter.

Disse er våre fremtidspiloter:

Sigurd Hagen Johansen, koding og programmering

Anine Schevig Ludviksen, spillpedagog

Jon Kvist, kaospilot, VR/AR/HoloLens

Irene Tombre, Heyerdahl læring og teknologi/makerspace

Publisert: 09.09.2021 Oppdatert: 09.09.2021 kl.15:40