Hilser på elevene hver dag

May-Bente Jansson er leder for Elevtjenesten ved THVS. Foto: Ellen Marie Skjefstad

Av:

Ellen Marie Skjefstad

Publisert:

30.08.2019

Oppdatert:

25.08.2020

Omtrent hver morgen tar den nye lederen for elevtjenesten imot elevene ved inngangen.

Det er tidlig onsdags morgen. Utenfor inngangen mot den store parkeringsplassen står May-Bente Jansson lent inntil den store blomsterkassa. I den gjenkjennelige grønne fleecejakka smiler hun og hilser «hei» til de mange elevene som strømmer til skolen.

− For meg er det viktig å møte elevene og være synlig. Jeg og mine kollegaer på elevtjenesten er her for å hjelpe elevene, så som helt ny er det spennende å møte alle ungdommene, sier May-Bente.

Ulike ungdommer

Sandefjordingen har vært avdelingsleder ved elevtjenesten siden 11. juni, nå bruker hun starten av skoleåret til å bli kjent med både elever og ansatte.

Klokka nærmer seg 08.30 og bussende, syklende, moppende og gående elever har funnet sine plasser på bygget. Noen som har passert May-Bente ved inngang A har gitt et «hei» tilbake, noen et anerkjennende smil eller nikk, mens andre har hatt nok med å holde seg våkne.

May-Bente har selv døtre på 17 og 21 år, og vet godt at alle er forskjellige.

− Denne ulikheten tar vi høyde for i vårt arbeid. Det er et enormt press på ungdommen i dag. De skal være flinke på skolen, karakterpresset er enormt, de skal jobbe, være sosiale, helst ha mange venner, de skal være gode i idrett og få mange likes på sosiale medier. De er dobbeltarbeidende, da er det ikke rart at det kan bli litt mye, sier May-Bente.

Derfor er hun glad for å ha et profesjonelt team av rådgivere, miljøarbeidere, miljøterapeut og helsesykepleiere til å hjelpe elever ved THVS.

− Alle holder et høyt faglig nivå, og deres ulike bakgrunner og bredde i kompetanse er uvurderlig. De kjenner elevene, ansatte og de gode systemene som skolen er preget av, sier May-Bente.

Ansatte spiller en viktig rolle

På elevtjenesten jobber de for å gjøre oppholdet til elevene ved THVS så godt som mulig. De jobber kontinuerlig med tema som blant annet klassemiljø, ensomhet, hvordan velge riktig utdanningsprogram, hvordan sette seg mål og nå disse målene og valg av videre studier.

May-Bente mener de er privilegerte inne hos dem i tredje etasje:

− Det er vi som skal serve og være støttefunksjoner for elevene våre. Det viktigste for meg er at elevene ved THVS er godt ivaretatt enten om vi hjelper dem på elevtjenesten, eller om vi veileder dem videre, sier avdelingslederen, som har 20 års erfaring fra grunnskolen.

Før hun kom til THVS jobbet hun som studierektor for studiespesialiserende utdanningsprogram ved Sande skole.

Hun er opptatt av et godt samarbeid med lærerne og andre ansatte på skolen.

− Alle på skolen må være obs og ta tak i situasjoner og utfordringer de ser rundt seg. Det er med tett dialog og kommunikasjon mellom de ansatte rundt omkring på hele skolen og oss på elevtjenesten vi lykkes best, sier May-Bente.