no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Inkludering over landegrenser

Norske, italienske og franske elever fikk god kontakt. Foto: Owe Richard Johansen

Publisert:

28.02.2019

Oppdatert:

11.12.2020 kl.10:27

Integrering og inkludering var fokus under en innholdsrik uke i Frankrike.

Syv Vg1-elever på språk, samfunnsfag og økonomi (SSØ) satte seg på flyet og sjekket inn hos hver sin vertsfamilie i Poitiers vest i Frankrike uka før vinterferien. Uka var full av gode opplevelser der målet var å lære om hvordan migrasjon er en del av samfunnet i denne byen, både nå og tidligere.

- Responsen fra elevene har vært veldig god etter denne turen. De stortrivdes hos familiene de bodde hos og sammen med andre ungdommer fra Bulgaria og Italia, sier prosjektkoordinator Bente Hoel ved THVS som også var med, sammen med lærerne Owe Richard Johansen og Mette Enger Hansen.

Migrasjon i århundrer  

THVS er en del av Erasmus+-prosjektet «Migration in Europe - lets share our difference and move on» der elever fra ulike land besøker hverandre. THVS-elever har vært i Bulgaria,og på Sicilia. Prosjektet er inne i sitt siste og avsluttende år og nest siste møte ble altså holdt i Frankrike ved samarbeidsskolen Lycée Victor Hugo. 

Elevene har blant annet besøkt et senter som hjelper utlendinger med det franske språket, systemet og gir hjelp til ulike tillatelser for arbeid og opphold. Det ble også arrangert en rally-quiz for å bli kjent med byen og ulike historiske plasser, og elever og lærere reiste på turer til andre nærliggende byer for å høre om migrasjon i historisk perspektiv.

- Vi fikk høre om mennesker med ulike nasjonaliteter som kom for å arbeide på en demning og våpenfabrikk. De kom fra Russland (tidligere sovjet), Italia og kina fra tidlig 1800-tallet. Det var interessant å få høre at migrasjon har eksistert så langt tilbake i tid, sier Hoel.

Ønsker velkommen til THVS

Det gikk slag i slag med ulike aktiviteter uka gjennom, den siste oppgaven elevene deltok i var gruppearbeid og intervju der migranter stilte elevene spørsmålene. Ukens høydepunkt var kanskje internasjonale aften hvor de franske vertsfamiliene og skolen var samlet til en hyggelig kveld med mat og dans.

Neste og siste møte i dette prosjektet blir holdt ved Thor Heyerdahl videregående fra 29. april til 3. mai. Det er planlagt en konferanse med reiseutstilling og presentasjon av e-boken «Amir’s story» med historisk fortelling om en familie på flukt.

- Under norgesbesøket skal vi oppsummere prosjektet, og dele våre erfaringer om arbeid med integrering og inkludering innen temaet migrasjon, sier Hoel.