Konkurrerer om oppmerksomhet

UndertheseaUB har fått laget en prototyp av armbåndene de skal produsere. En bieffekt av bedriften er at de har lært mye om hvor påvirket verden er av plast hver dag. Fra venstre: Alicia Sobon (markedssjef), Ariana Lykins (økonomisjef), Lana Kareem (personalsjef), Sarah Skoglund Paulsen (daglig leder) og Mattea Waegeneire (produktansvarlig). Foto: Ellen Marie Skjefstad

Av:

Ellen Marie Skjefstad

Publisert:

22.01.2019

Oppdatert:

25.08.2020 kl.09.46

19 ungdomsbedrifter står på startstreken for å vise at nettopp deres bedrift er liv laga.

− Vi er ordentlig spente, ja!

Det nikkes rundt møtebordet der jentene fra ungdomsbedriften UndertheseaUB har tatt plass. Alle fem har jobbet mye før skolemessen for ungdomsbedrifter på THVS onsdag – både på skolen og på fritiden.

Nå skal de overtale juryen bestående av representanter fra næringslivet at nettopp de er beste ungdomsbedrift på THVS. Det samme skal 18 andre ungdomsbedrifter fra service og samferdsel, studiespesialisering og arbeidslivtrening som jobber på spreng for å fremstå fra sin beste side på messa.

Lærer mye

Det skal kåres vinner i kategoriene «Beste utstilling», «Beste ungdomsbedrift/idé» og «Beste salgs- og servicebedrift»

Underthesea satser mest på å vinne i kategorien «Beste utstilling». Og her er ikke mye overlatt til tilfeldighetene. Det kan det ikke hvis de skal få vist frem smykkene av resirkulert plast eller annet gjenvinnbart materiale.  Velur, lyssatt søppel og fiskegarn skal pryde standen deres og vise frem prototypene de har fått laget.

I fokus for deres non profitt-bedrift er miljøet. Målet er at de selv samler plast, finner noen som kan gjøre dem om til smykker før de selges via nett eller utvalgte butikker. 15 prosent av inntektene skal gå til en av tre ideelle organisasjoner – kunden velger selv mellom de som jobber for å redde korallrev, skilpadder eller hvaler.

− Vi lærer veldig mye om hvordan det er å drive en bedrift i dette arbeidet, sier daglig leder Sarah Skoglund Paulsen.

Fylkesmesse neste

Fagutvikler i entreprenørskap Jarle Aagaard er klar for årets skolemesse. Han vet at her blir det mange gode produkter og løsninger, samtidig som dette er verdifull læring for elevene.

- Vi ser at mange opplever stor mestringsfølelse av å drive med ungdomsbedrifter, der de setter en idé ut i live, kreativitet og samarbeid. 

Skolemessa blir en viktig test for elevene som sikter seg inn mot fylkesmessa for ungdomsbedrifter i Arena i Larvik 13. mars.

− Innen da håper vi å ha produsert mye av smykkene våre slik at vi kan selge på messa, sier en håpefull Sarah Skoglund Paulsen, før markedssjef Alicia Sobon skyter inn at de har både profil på Facebook og Instagram oppe og går: Under the sea official.