no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Medelever i hopetall

Renad Abualfaish i Kombinasjonsklassen og Tilda Fremstad på helse og oppvekst ble kjent. Foto: Ellen Marie Skjefstad

Av:

Ellen Marie Skjefstad

Publisert:

11.10.2019

Oppdatert:

11.12.2020 kl.10:27

Mange vil være en medelev. Det er et viktig steg for bedre inkludering.

Kick off for prosjekt «Medelev» fikk mange elever på skolen til å møte opp – flere enn forventet. 

− Det er flott å se at så mange vil at andre elever skal ha det bra, sier Kari Brekke Nilsen, teamleder for Kombinasjonsklassen på Thor Heyerdahl vgs.

Deler erfaringer om inkludering

Nå har Brekke Nilsen invitert Kombinasjonsklassen, elever fra ulike avdelinger som helse og oppvekst, service og samferdsel, musikk og dans, og studiespesialiserende til startskuddet for prosjekt «Medelev». Også elever og ansatte ved Rud videregående skole i Bærum har tatt turen. De er en del av prosjektet Ung inkludering og forteller om sitt inkluderingsarbeid – og vil samtidig høste erfaring fra THVS, som de har hørt mye bra om.

Ca. 70 elever møtte på kick off.

− Dette handler ikke om at elever fra Norge skal ta seg av elever fra andre land, men heller «være sammen med» på lik linje med andre medelever. Det å ha noen å si hei til og snakke med i pausen, noen du kjenner litt bedre, og føle at nettopp jeg hører til, det er verdifullt for alle mennesker, sier Kari.

Ta ned språkbarriere

− Vi er her for å ha det bra sammen. Min oppfordring er å bruke skolen som møteplass, og dersom dere vil ta med noen og vise hva du gjør på fritiden så gjør du det, sier Kari.

Til de fremmøtte elevene i det stappfulle auditoriet i fjerde etasje, legger hun ikke skjul på at det oppleves vanskelig å bli kjent med norsk ungdom.  

− Det er vanskelig å få norske venner og bli kjent med dere. Ofte handler det om språkbarriere. Ting blir vanskeligere dersom vi ikke skjønner hverandre. Jeg håper dette er starten på å ta ned den hindringen.

Escape room er med på å bryte isen.

Bli kjent

Fokus på kick off 8. oktober var å bli kjent med prosjektet og hverandre. Mat og å løse gåter i Escape room var noe av det som samlet elevene.

− Ok, la meg se om jeg klarer å huske alle navnene. Det var Juf, Maja, Rahaf, Mina, Caritha, Auberet, Olfat og Jade?

Kristine Andersen på helse og oppvekst Vg1 er konsentrert for å huske alle de nye navnene hun har lært. Rundt bordet er 12 av til sammen ca. 70 elever fra ulike linjer og Kombinasjonsklassen samlet. Det viser seg at å teste hukommelsen på navn er en genial måte å bli kjent på. Latter smitter, det er god stemning.

Det er lettere å bli kjent i små grupper.

Noen elever vet ennå ikke om de skal være med på prosjektet og forplikte seg til å bli ekstra kjent med noen, mens andre har visst lenge at dette er noe de vil være med på.

Lærer av hverandre

−  Jeg vil å være med på Medelev-prosjektet videre, sier Tilda Fremstad i 1HOD.

Det samme tenker Renad Abualfaish i Kombinasjonsklassen. De to har så smått begynt å bli kjent.

− Renad er god i matte, det er ikke jeg, så hun kan lære meg litt.

− Ja, også kan jeg lære mer norsk av Tilda, legger Renad til.

De er enige om at de kommer til å prate mye sammen og hjelpe hverandre i tiden som kommer.

Organisasjonen Ung inkludering var på THVS for erfaringsutveksling.