no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Mer praksis i utlandet

I mai 2019 hadde fire elever på helse- og omsorgsfag praksis på IMED Levante, ett av Spanias mest moderne sykehus. De syntes forskjellene fra norske sykehus var store. Fra venstre, Vigdis Haugan, Elena Lopez, Sharon Wiksten, Carolina Delgado, Emilia Eikeland, Markus Øritsland Olsen og Silje Rollefsen. Foto: Din reportasje

Publisert:

27.05.2020

Oppdatert:

11.12.2020 kl.10:27

Med mål om mer faglig kunnskap og internasjonal erfaring, skal enda flere elever få reise på utveksling.

THVS har fått tildelt nye midler for å gjennomføre elevmobiliteter gjennom Erasmus+ for yrkes- og fagopplæring. Summen på 77 161 Euro er den største tildelingen skolen noen gang har fått gjennom Erasmus+.

− Dette er veldig gode nyheter. Nå har vi et enda større handlingsrom og mulighet til å involvere flere avdelinger på skolen som ikke har deltatt i Erasmus+, sier Bente Hoel, ansvarlig for internasjonalt arbeid ved skolen.

Inkluderer mange av yrkesfagene

De tildelte midlene har en varighet frem til august 2022. Det vil si at det er god tid til å bruke midlene, spesielt med tanke på den usikre situasjonen som koronaviruset har ført med seg.

Yrkesfagelevene som får mulighet til å reise på utplassering er elever på elektrofag, teknikk og industriell produksjon, restaurant- og matfag, helse- og oppvekstfag og service- og samferdsel.  

 

− Elevene får erfaring og kompetanse gjennom opplæring i enten en virksomhet, eller ved et opphold på en utdanningsinstitusjon i et av landene vi samarbeider med. Disse landene er Danmark, Litauen, La Reunion som tilhører Frankrike, Spania og Italia, forteller Hoel.

Økt kompetanse og kulturelt mangfold

En del av midlene er satt av til at tre av skolens ansatte kan reise for å utvikle sin profesjonelle kompetanse.

− Det er et mål at de ansatte får større forståelse for ulike utdanningssystemer og får økt motivasjon og inspirasjon for arbeidet sitt. Ansattmobilitet kan også bidra til utvikling av internasjonale nettverk og utvikling av nye samarbeidspartnere, sier Hoel.

Et felles mål for både elever og ansatte er å få faglig kunnskap og internasjonal erfaring som til sammen gir økt kompetanse og kulturelt mangfold.