no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Ny rektor på plass

Rektor Lin Marie Holvik ønsker å komme tett på elever og ansatte. Foto: Ellen Marie Skjefstad

Publisert:

05.03.2020

Oppdatert:

11.12.2020 kl.10:27

Lin Marie Holvik ser spennende muligheter for storskolen Thor Heyerdahl.

− Når jeg forteller at jeg skal begynne på Thor Heyerdahl videregående skole, får jeg reaksjoner som «Det er en veldig god skole», og «Så flott, det er den mest interessante skolen vi har i Norge i dag», forteller Holvik til et fullsatt Kon-Tiki.

Ansatte har møtt opp i skolens storstue for å ta imot den nye rektoren. Det er mandag 2. mars og Holviks første dag. Hun benytter anledningen til å fortelle om seg selv og visjoner fremover.

Det har vært en pangstart, der mye av jobben har gått med til å rigge skolen for det som måtte komme i forbindelse med korona-viruset. Vi tillater oss likevel å legge det litt på hylla, for å bli litt bedre kjent med vår nye rektor.

Vil kjenne på skolelivet

− Jeg har sett frem til denne dagen, og gleder meg til å starte på denne store og fantastiske skolen, Det skjer mye bra her, og jeg gleder meg til å snakke med så mange som mulig av dere innen sommeren, sier Holvik.

Hun er levende opptatt av å lytte til folk og vil kjenne skolen på pulsen.

Derfor skal hun ha kontor midt i hjertet av bygget. Med vinduer og dører på to av fire vegger, flytter hun snart inn i det røde rommet ved siden av biblioteket.

− Jeg liker godt å være nær elevene.

Så er hun spent på å besøke hver avdeling, treffe lærere, avdelingsledere, administrativt tilsatte, driftspersonale og høre om ulike prosjekt. Og sikkert foreslå noen selv.

−  Og ikke minst vil jeg høre hva dere brenner for. Og hva som er utfordrende. Jeg skal lytte til hva dere ønsker å lære meg om skolen, og lytte til innspill, sier Holvik, og tilføyer:

− Så har jeg mye å lære av rektors ledergruppe som har overordnet kunnskap om hele skolen.  

Ser helhet

57-åringen kommer fra stilling som direktør i Kulturtanken, der hun fra august 2016 var leder for landets første nasjonale etat for Den kulturelle skolesekken. Holvik har mange års erfaring som rektor i både grunnskole og videregående skole, blant annet Årstad videregående skole og Nordahl Grieg videregående skole i Bergen.

Under utdanning i CV-en står det blant annet lærer med norsk, engelsk og spes.ped, mastergrad i organisasjon og ledelse, og en påbegynt doktorgrad innen organisatorisk læring ved NTNU. Det siste ble med drømmen.  

−  Jeg er nok for opptatt av de store linjene, og liker bedre å se og tenke helhetlig for å drive utvikling fremover, fremfor å fordype meg i detaljer, forteller Holvik.

− Heldigvis er vi ulike som mennesker og jeg er glad for at andre er god på det jeg ikke er fullt så god på.

Vil ta med ungdommen i diskusjon

Når hun fikk tilbud om stillingen som rektor på Thor Heyerdahl kunne hun tikke av på de viktigste kriteriene for hva en spennende jobb betyr for henne, og da var det lett å takke ja.

− Jeg hadde et sterkt ønske om å komme tilbake til skolen, og ville også gjerne bruke min kunnskap utenfor Oslo. Dessuten er det viktig at jeg ser utviklingsmuligheter dit jeg kommer. Så tenker jeg at størrelsen og omfanget på skolen, gjør det mulig for THVS å være med å bidra til å drive frem god nasjonal utdanning, sier Holvik.

Hun legger til at med størrelsen kommer også et ansvar: Vi skal være rause og inkluderende, og vi skal spille på lag med arbeidslivet og samfunnet rundt oss. Skolen har alltid hatt og bør ha en viktig rolle som demokratibygger, og vi som ansatte er utrolig viktige rollemodeller for fremtidige generasjoner.  

Holvik trekker frem teknologi og de enorme mulighetene denne utviklingen gir innenfor en rekke områder. I tråd med et stort behov for teknologiforståelse, er hun også opptatt av å skape en bærekraftig nåtid og fremtid.

− Dette er temaer vi må diskutere på tvers av avdelinger på skolen, og med våre omgivelser, og sette ungdommen i førersetet. Vi er så mange og store at vi kan være med på å løfte diskusjonen også nasjonalt, sier Holvik engasjert.

Vi må kunne mene

Opprinnelig kommer hun fra den lille byen Måløy, i det som nå er Vestland fylke. Selv om vestlendingen har besøkt Larvik en del tidligere, har familie i Kragerø og mange gode venner i Sandefjord, ser hun frem til å bli kjent i nye hjemby.

Hun har startet med å flytte inn i en leilighet på Østre Halsen. Leiekontrakten går ut om ett år – innen den tid er planen at hun skal ha kjøpt noe mer permanent, og at kjæresten som bor i Bergen også flytter østover.  

At hun nå lever blant pappesker tar hun med knusende ro. Kanskje har det sammenheng med at hun – i likhet med Teigen – er en optimist.

En av Holviks refleksbevegelser er nemlig å si «ja». Treffer hun mennesker som brenner for noe, har en idé eller ønsker å sette i gang et prosjekt, er refleksen vanskelig å temme.

− Jeg elsker alt som er nytt og ukjent, eksperimentelt og entreprenørielt. I det ligger det at vi må våge å tenke nytt og tillate oss både å prøve og feile. Jeg er nok litt uredd og mener det er nødvendig å se ting i en større sammenheng. Tiden er også mer enn moden for å se på estetiske arbeidsprosesser i skolen, og tenke gjennom hvordan kunst og kultur kan bidra til verdiskapning både for enkeltmennesket og samfunnet som helhet.

Lytter og diskuterer – og endrer gjerne mening

Holvik er opptatt av at det som en gang gjorde at vi valgte å bli lærere, skal hentes frem.

− Vi må finne igjen humanisten i oss. Vi må beholde den gløden som gjorde at vi valgte yrket vårt. Ja, vi skal følge de rammer som er satt, det er vår jobb som profesjonelle tilsatte i skole og forvaltning. Men det finnes alltid et handlingsrom, selv i tider som oppleves som vanskelige enten det gjelder økonomi eller andre opplevde kritiske situasjoner. Det gjelder å finne handlingsrommet.

− Jeg regner andre som høyt kompetente og likeverdige medarbeidere. Selv er jeg glad i en god samtale, og gjerne en diskusjon. Jeg lytter og endrer gjerne mening, men liker også å lede sier hun. Ytringsfriheten må vi verne om, og bruke til noe viktig. Det er vi alle forpliktet til.

Lytte og diskutere får Holvik også mye av i diverse styreverv hun har, blant annet ved Norsk Digital Læringsarena (NDLA), Center for the Science of learning & Technology ved Universitet i Bergen (SLATE) og ved Universitetet i Tromsø (UiT).

− Vervenegir meg en unik kunnskap om områder jeg kan benytte meg av i jobben og dele med dere, sier Holvik.