no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Åpnet fremtidens klasserom med drone

Ny teknologi legger til rette for kreativ læring og nyskapende aktivitet.
Isabelle Martinsen (t.v) og Aurora Nordvik på realfag viste frem AR-briller.
Foto: Ellen Marie Skjefstad

Med gjester fra mange skoler, kommunen og bedrifter, lå alt til rette for spennende åpning av HeyTek onsdag 20. oktober.

Rød løper, snorklipping med drone (selvfølgelig) og fingersnacks laget av elevene på restaurant- og matfag satt en herlig ramme på det hele.

− Dette er skikkelig kult, jeg visste omtrent ikke at det fantes. Det blir veldig gøy å bruke det i undervisningen, sier Aurora Nordvik på Vg2 realfag.

Hun har tatt på seg AR-briller, der hun ser omgivelsene, og samtidig kan bruke et tegneprogram ved hjelp av hendene.  

Høyteknologi til læring

Thor Heyerdahl videregående skole ser fremover, med nye tankesett og realisering av flere nyskapende tiltak, med teknologi som fellesnevneren.

Med HeyTek har vi fått fremtidens klasserom. Det åpnet Jørgen Nygaard på elektro og datateknologi.

− Samtidig som dette er høyteknologi, er det ikke bare gaming, men en mulighet til sosialt samspill, og å være kreativ. Her er det inkludering, samarbeid og mulighet til å få venner. Dette kan kobles opp mot mange ulike programfag, sier Jørgen.

20211020_140631.jpg
Jørgen Nygaard på elektro og datateknologi åpnet HeyTek sammen med rektor Lin Marie Holvik.

På HeyTek skal det lekes og læres, utforskes og diskuteres.

Elever viste frem

− Gjennom kreativt og nyskapende aktivitet skal vi ikke bare ta i bruk ny teknologi når vi er inne i dette rommet, men øve oss på et nytt tankesett som skal ut i skolen, ut i samfunnet og ut i de bedriftene ungdommene våre skal inn i, sa Lin Marie Holvik.

Hun ga en stor takk til de mange ved skolen har jobbet på spreng den siste tiden for å få alt på plass.

Elever var på åpningen for å vise skuelystne alt det spennende rommet byr på. Det samme var våre lærere og fremtidspiloter. Bak 16 gaming-PCer, ved 3D-printeren, med AR- og VR-briller og alle de ulike robotene, tegnet og forklarte de.

20211020_143611.jpg
Peder Bjørklund og Mikkel Aas på elektro og datateknologi viser frem 3D-printeren som har laget en kopi av skolen. 

− De unge elevene og elevene må involveres, vi må tenke samarbeid på tvers, øve på startups og organisere oss på nye måter. Vi må anerkjenne at vi må lære oss at nye tankesett, nye måter å lære på og andre teknologier, sier Holvik.

Tett samarbeid med bedrifter

HeyTek er et av mange prosjekt ved Thor Heyerdahl videregående skole – som har som visjon å være grensesprengende fellesskap med innovasjon og nyskaping som ramme for arbeidet.

− Samarbeidende bedrifter er positive og sier ja, og vi inviterer dem inn. Og vi sier ja tilbake, sier Holvik, og legger til:

− Kanskje kan vi skape et grensesprengende Larvik sammen med en egen teknologiløype for ungdom fra barnehage til videregående? Vi er jo egentlig allerede i gang.

Bildegalleri

20211020_145848.jpg20211020_145750.jpg20211020_145727.jpg20211020_144819.jpg20211020_144219.jpg20211020_144147.jpg20211020_143810.jpg20211020_143611.jpg20211020_143410.jpg20211020_143302.jpg20211020_142924.jpg20211020_142855.jpg

 

Publisert: 20.10.2021 Oppdatert: 21.10.2021 kl.14:09