Spill med andre THVS-elever!

Anine Båhus er lærer, tar mastergrad i spill i undervisning og har vært med på å etabelere "Heyerdahl gaming".

Publisert:

02.04.2020

Oppdatert:

25.08.2020

Bli med i gaming-klubb for alle elever på Thor Heyerdahl!

Nå som vi ikke kan treffes like mange mennesker fysisk, og vi ikke ses på skolen fordi vi har hjemmeundervisning, er det mange som savner et fellesskap med andre. Nettopp det ønsker gjengen bak den digitale fritidsklubben «Heyerdahl gaming» å gjøre noe med. På rekordfart har de fått på beina det som skal bli et stort spillfellesskap for alle skolens elever.

− I en tid hvor elevene mister omtrent alle sine fritidstilbud, ønsker vi som skole å sette i gang digitale aktiviteter som alle kan delta på. Jeg håper Heyerdahl gaming er noe mange vil bli med på, sier rektor Lin Marie Holvik.

Mange spill å velge mellom

Lærere og andre ansatte (se nederst for hvem som er med i oppstartsgruppen), med lidenskap for spill gikk sammen og fikk i stor fart opp en plan for hvordan elevene på THVS kan møtes i spillenes verden.

− En discordserver er på plass, og i den er det allerede aktive deltagere. Serveren er satt opp med et eget reglement for hvordan elevene skal oppføre seg, der gjenspeiles verdier vi har på Thor Heyerdahl. I tillegg finner du bruksanvisninger på hvordan du laster ned og blir med på spillet, sier Anine Båhus, lærer på service og samferdsel og en av motoren bak prosjektet.

Discorden har en tekstkanal og en talekanal for hvert spill hvor det er mulig å kommunisere. Her skal elevene være i tilhørende kanal når de spiller slik at de som er på lag kan diskutere taktikker.

Hittil er det satt opp en egen Minecraft-server som skolen administrerer, samt kanaler for Fortnite, League of Legends og Counter Strike: Global Offensive. Sistnevnte jobbes det med å sette opp en egen server på lik linje med Minecraft. Etter interesse kan det bli aktuelt å sette opp flere servere til andre spill.

Slik gjør du

Hvis du ikke allerede har en discord-bruker kan du gå inn på https://discordapp.com/ hvor du kan både opprette bruker og laste ned appen som et program i stedet for i nettleser. Du får flere muligheter til å endre innstillinger i appen i motsetning til nettsiden. Deretter kan man legge til server ved å trykke på plusstegnet nederst til venstre. Link finner du på itslearning og Teams. 

Du bruker ditt fornavn, kallenavn er ikke tillatt. Du må derfor sende navnet ditt til en administrator på discord slik at navnet ditt kan bli byttet. Dette vil bare gjelde for denne discord serveren og ikke andre servere du er med i.

Ønsker elever som administratorer

Alle skal bidra til at «Heyerdahl Gaming» er inkluderende, støttende og et trygt sted for elever ved Thor Heyerdahl videregående skole. Derfor er det laget retningslinjer for alle som skal være med som alle må lese gjennom og følge. Du finner dem når du logger deg inn på discorden, som beskrevet over.

Er du elev og ønsker å bidra så er det en god anledning til det!

− Det er ønskelig med elever som kan være med å administrere både discord og i de forskjellige spillene. De kan opprette turneringer og passe på at alt går etter Thor Heyerdahls retningslinjer, sier Båhus, som for tiden skriver masteroppgave om bruk av spill i undervisning.

Noah Alm Hensten i 1STA er allerede med i Heyerdahl gaming.  

Noah Alm Hensten spiller Counter Strike: Global Offensiv.

− Jeg syntes det er et smart tiltak om man får det til og gå rundt. Jeg syntes det er morsomt at skolen prøver og involvere seg mer i gaming, det har jeg ønsket lenge, sier han, og legger til:

− Jeg brukte selv gaming og streaming for å tjene inn penger til Operasjon Peru osv., så det finnes jo mange lyse sider ved gaming som er viktig å få fram, sier Hensen.

Også for nybegynnere

Du trenger ikke ha masse spillerfaring, dette er et tilbud for alle som ønsker å utforske spill og bli en del av et sosialt fellesskap samtidig. Men Båhus sier at det kan være lurt å finne noen å spille med som er på cirka likt nivå som en selv.

− Konkurranseinstinktet kicker veldig inn for mange og det kan være lurt at de som ikke har spilt eller spilt lite, spiller mot hverandre. Men det kommer til å løse seg naturlig. Dette skal være noe alle kan bli med på, sier Båhus.

Spill i undervisningen

Rektor håper dette er starten på et spillmiljø ved skolen som kan tas videre i undervisningen.

−  Vi både kan og bør se dette i et litt mer langsiktig perspektiv og tenke hvordan spill også kan brukes i undervisningen, sier Holvik.

En egen logo er laget av Aleksandra Nygård, Vg3-elev på medier og kommunikasjon.

I oppstarten fikk spillgruppa på THVS gode innspill og drahjelp fra spillpedagog Tobias Staaby. Han er lærer ved Nordahl Grieg videregående skole og forsker i tillegg på bruk av dataspill i undervisningen, som Ph.D.-student ved institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen.

Staaby har gjort karriere på spill og bruker det aktivt i sin undervisning som et pedagogisk virkemiddel. Han var også med på å dra i gang spillklubb på Nordahl Grieg vgs.

Sosialt over tid

En av hans viktige erfaringer er at man må ha tunga rett i munnen når fritidskultur møter skolekultur.

− Det er viktig å være tydelige på hva som er formålet med bruk av spillet – det gjelder spesielt når man tar et spill som elevene kjenner fra før. Lærerne er superviktige når de skal få utbytte av det, forteller Staaby.

Han synes bruk av spill som en sosialiseringsarena er spennende.

− Dette kan være med på å engasjere ungdom sosialt over tid, sier Stabby.

På Nordahl Grieg laget satte de også opp en discordserver, som de delte inn i flere rom. En gruppe bestående av elever og lærere hadde ansvaret for å styre discord-gruppa.

Spillgruppa/administratorgruppa:

Jon Kvist, medier og kommunikasjon
Albert Løkkevol Andersen, arbeidsliv- og hverdagslivstrening
Anine Båhus, service og samferdsel
Karen M. H. Christiansen, språk, samfunnsfag og økonomi
Pål Morten Evensen, arbeidsliv- og hverdagslivstrening
Kristian Hotvedt, IKT
Kjetil Hoem Hvilen, elektro
Camilla Aubert Nordbø, service og samferdsel
Sylvelin Hege Sevilhaug, realfag
Marius Wik, IKT