Digitale læremidler - tips om bruk

Mange elever bruker digitale lærebøker som Unibok, Smartbok og Brettboka eller andre digitale læremidler som Fagrom, Skolerom og NDLA.

Smartbok, Unibok og Brettboka er mer enn en digital utgave av læreboka. Du kan ta notater og markere i teksten, lage bokmerker og få teksten lest opp. De fleste bøkene har innlest tale, og noen har syntetisk tale. Tale gjør det mulig å lytte til teksten samtidig som man leser, eller man kan velge å bare lytte. Noen læremidler kan også være heldigitale og ligne mer på et nettsted. Dette kan være Fagrom og Skolestudio fra Gyldendal.

Hvor finner jeg mine digitale læremidler?

• Du finner en samlet oversikt over dine digitale læremidler på Pendel.no.
  • Nøkkelen for tilgang er alltid Feide (din skolebruker). Logg deg inn med Feide på pendel.no. Der finner du dine digitale læremidler som skolen har kjøpt lisens på.

Digitale læremidler på prøver og eksamen

• Alle digitale læremidler er åpne når pc'en din er i prøve- eller eksamensmodus.
  • Unibok og Brettbok kan du også laste ned til egen PC. Da klikker du på symbolet for nedlasting i Unibok, og for Brettboka bruker du app'en for brettbok. Smartbok har du bare i nettversjonen via pendel.no eller smartbok.no
  • Oversikt over åpne nettsteder på eksamen finner du på Digital eksamen - Telemark fylkeskommune og Vestfold fylkeskommune (vtfk.no)

Les mer om bruk av digitale lærebøker på Elevsida (tilgang på skolens nettverk)

Har du problemer med digitale læremidler så spør på biblioteket.

Publisert: 07.09.2021 Oppdatert: 24.04.2024 kl.13:09