Kurstilbud

Vi på biblioteket tilbyr kurs for elever og ansatte. De kursene vi har hatt til nå er: bibliotekopplæring, kildebruk (kildekritikk og søketeknikk), siteringsteknikk og bruk av bibliotekets digitale ressurser på nett. Det er bare å ta kontakt og vi skreddersyr kurs etter behov

Maskot "Superleser" i kursmodus

Bibliotekopplæring

Alle Vg1 elever får obligatorisk opplæring i bruk av biblioteket og de tjenestene vi tilbyr. Dette er både en opplæring i bibliotektilbudet lokalt på skolen, men også en introduksjon til bibliotektjenestene ved andre bibliotek/utdanningsinstitusjoner.

Kildebruk (kildekritikk og søketeknikk)

Det å finne og vurdere kilder av forskjellig slag er krevende og denne ferdigheten må utvikles gjennom målrettet opplæring. Biblioteket holder kurs i kildebruk med hovedfokus på kildekritikk og søketeknikk.

Siteringsteknikk

Riktig kildebruk er viktig for oppgavens troverdighet og etterrettelighet. Det er viktig at opphavsretten til det en siterer fra fremkommer på riktig måte.

Bruk av bibliotekets digitale ressurser på nett

Biblioteket abonnererer på det engelskspråklige oppslagsverket World Book og har Atekst (avisartikler), Idunn (fag- og forskningspublikasjoner) og Pressreader (aviser og tidsskrifter på nett) tilgjengelig for elever og ansatte. Vi tilbyr kurs i hvordan disse ressursene kan brukes i forbindelse med skolearbeidet.

Publisert: 12.06.2020 Oppdatert: 27.04.2023 kl.11:22