Låneregler

Det er gratis å låne bøker/filmer og diverse fra biblioteket så lenge du leverer tilbake det du har lånt. Normal lånetid er fire uker for bøker, mens filmer blir lånt ut én uke av gangen. Det er dagslån (én dag) for lån av ordbøker, spill, referanseverk, dvd-spillere og hodetelefoner. Lånet kan fornyes hvis ingen står på venteliste.

Bøker, filmer og diverse som er lånt fra biblioteket og som ikke leveres innen lånefristen, blir purret etter følgende rutine:

1. og 2. gangspurring sendes som sms
3. purring sendes som erstatningskrav (regning/faktura)

Det er viktig at du sier ifra til oss på biblioteket hvis du bytter telefonnummer i løpet av skoleåret, siden vi sender ut purringer på sms. Hvis du ikke leverer tilbake det du har lånt, må det erstattes. Bøker som er for skadde til å brukes videre, kreves erstattet. Det gjelder også om du har mistet, lånt videre, forbyttet eller ødelagt noe. Vi krever ikke erstatning for bøker som er normalt slitt.

Erstatningskravet er lik prisen for en ny tilsvarende bok eller nytt tilsvarende materiell.
Hodetelefoner: 300 kroner
Dvd-spiller: 330 kroner

Du er ansvarlig for det du låner. Ikke lån videre til andre!

Utlånt materiell som kommer til rette i løpet av skoleåret, vil etter skjønn kunne krediteres.

NB! Det er egne regler for læremidler.

Publisert: 12.01.2018 Oppdatert: 25.08.2023 kl.11:27