Aviser, tidskrifter og magasiner

Det er mengder av aviser, tidsskrifter og magasiner som ligger tilgjengelig på nett. Noe er åpent tilgjengelig og annet krever innlogging.

Vi abonnerer på en rekke analoge aviser og tidsskrifter og disse er finner du på Læringssenteret.

Tønsbergs Blad, Dagsavisen, Aftenposten, Dagens Næringsliv, Øyene og Morgenbladet finner du i avisstativet ved utgangen til glassgangen.

På utsiden av Bingen er alle tidsskriftene våre plassert.

Her er listen over de vi abonnerer på

Atekst

Atekst er et digitale mediearkiv der du kan du søke etter og lese artikler fra tusenvis av kilder. Atekst gir deg tilgang til materiale helt tilbake til 1945. I tillegg til nyheter fra trykte og digitale redaksjonelle medier, finnes det også relevant innhold fra utvalgte nettsider, som for eksempel fra offentlig sektor.

Atekst er tilgjengelig når du er på skolens nettverk. Ønsker du tilgang hjemmefra må du logge inn med Feide.

Atekst

Slik logger du inn hjemmefra:

Gå inn i Websøket og velg "logg inn med Feide" oppe i høyre hjørnet. Når du er logget inn vil du finne Atekst sammen med Pressreader nederst i menyen til venstre.

Idunn

Idunn.no er en plattform for vitenskapelig publisering av bøker, antologier og fagtidsskrifter som tilbyr elektroniske utgaver i fulltekst, samt avansert søk på tvers av disse. 52 bøker og 33 av tidsskriftene er Open Access, og altså åpent tilgjengelig for alle. Idunn.no eies og driftes av Universitetsforlaget.

Idunn.no inneholder totalt 80 tidsskrifter, over 38 000 tidsskriftartikler og 52 vitenskapelige bøker innenfor fagområdene juss, pedagogikk, helse- og sosialfag, humanistiske fag, samfunnsfag, økonomi og naturfag.

Du har tilgang til Idunn.no når du er på skolens nettverk

Idunn

Pressreader - les og last ned magasiner, tidsskrifter og aviser fra hele verden

Pressreader.jpg

Interessert i nyheter, motorsport, håndarbeid, mote, interiør eller fotografi?  Eller kanskje du vil bruke språkkunnskapene dine og lese tidsskrifter på et annet språk?

Alle skolens ansatte og elever har full tilgang til tjenesten PressReader. PressReader tilbyr deg over 7000 magasiner, tidsskrifter og aviser fra hele verden på over 70 ulike språk. En suveren samling kilder med oppdatert informasjon for deg som vil følge med i nyhetsbildet.

Du kan søke innen språk, land og publikasjonstyper.

Du får tilgang til PressReader når du er innenfor en såkalt "HotSpot", det vil si et bibliotek eller en skole som er tilknyttet tjenesten. Når du har logget deg inn har du tilgang på tjenesten i 7 døgn, dvs. du kan sitte hjemme, på hytta eller i parken og laste ned tidsskrifter, aviser og magasiner som du beholder på nettbrett, PC eller mobil til du selv sletter det. Etter at de 7 døgnene er utløpt, må du oppsøke en "HotSpot" (f.eks. skolen) igjen dersom du fortsatt ønsker å ha tilgang til PressReader.

I appen ligger det et kart med oversikt over hvor du finner alle Hotspots. Du ser at du er pålogget så lenge ikonet som viser en kaffekopp har en grønn prikk.

Det er flere måter å få tilgang til PressReader på:

Er du på skolens nettverk kan du gå rett inn

Via skolen websøk:

Gå inn på websøket via nettsiden. Logg deg inn med Feide øverst til høyre. Du finner PressReader nederst i den venstre menyen sammen med Atekst.

På nettbrett eller mobiltelefon:

1. Kople deg til biblioteket/skolens wi-fi-nettverk.

2. Last ned PressReader-appen

3. Åpne appen mens du er på biblioteket/skolen, og du vil automatisk bli koblet til biblioteket/skolens HotSpot.

4. Nå har du tilgang til tjenesten i 72 timer uavhengig av hvor du er. (Du trenger altså ikke være i nærheten av en HotSpot etter at du er tilkoblet).

Du kan laste ned magasiner, tidsskrifter og aviser som du beholder utover den tiden du er tilkoblet)

På PC:

1. Kople til biblioteket/skolens wi-fi-nettverk.

2. Gå til www.pressreader.com/

Nå kan du lese men ikke laste ned innhold så lenge du er innenfor skolens wi-fi. Vil du laste ned innhold kan du innstallere Pressreaderappen hvis du har Windows 10.

3. Hvis du har en PC med Windows 10 kan du innstallere Pressreaderappen. Da kan du laste ned det du ønsker. Du vil også beholde tilgangen hvis du tar med deg PCen ut av bygget.

Se en liten film om Pressreader her

Enkel veiledning

Nasjonalbibliotekets arkiv

Nasjonalbiblioteket samler inn, bevarer og tilgjengeliggjør alt som er publisert for norsk offentlighet.
I nettbiblioteket kan du finne digitalisert materiale, bøker, aviser, noter, film, tidskrifter mm. fra hele nasjonalbibliotektets samling

Nasjonalbibliotekets arkiv

Hvis du lurer på noe så spør oss på Læringssenteret så hjelper vi deg.
Epost: lsnvs@vtfk.no

Publisert: 18.06.2020 Oppdatert: 07.02.2024 kl.10:53